• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genuskonstruktion i tio texter hämtade ur två läromedel avsedda för gymnasieskolans kurs, Engelska A

Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka en del av vad den svenska skolan legitimerar i tankar om manlighet och kvinnlighet. I studien görs en kvalitativ textanalys av tio texter från två läroböcker avsedda för Engelska A på gymnasiet ur ett genusperspektiv. Läroböckerna är Solid Ground 1 och Short Cuts 1. Den övergripande frågeställningen är: hur konstrueras genus i dessa texter? Redovisning av resultaten föregås av en genomgång av de delar av samtida feministisk teori som används i studien. Teorier hämtas i huvudsak från svenska feminister, exempelvis Nina Björk, Fanny Ambjörnsson och Yvonne Hirdman. I resultat och diskussion tolkas texterna ge uttryck för stereotypa tankar om manlighet och kvinnlighet. Resultaten diskuteras i förhållande till den svenska gymnasieskolans värdegrundsrelaterade uppdrag och pedagogisk teori. Uppdraget består i att förmedla och värna demokratiideal och tankar om människors lika värde. Studien visar på genusperspektivets relevans för dagens skola. Studien visar i förhållande till läraruppdragets utformning i aktuella styrdokument att lärobokstexters latenta innehåll bör granskas av läraren och diskuteras och problematiseras i klassrummet. Förord Det arbete som lett fram till föreliggande text har varit intensivt och givande. Författarnas delade syn på kön och genus har varit en förutsättning för arbetet. I inledningsskedet av arbetet har författarna arbetat med varsin lärobok för att sedan erbjuda kritik och respons på varandras texter. De råmanus som behandlade vart kapitel för sig har förts samman i kapitel som strukturerats utifrån de teorier som används i studien. I denna omstrukturering av texten har författarna i huvudsak arbetat tillsammans. Delar av arbetet (viss litteratursökning och omarbetningar av texten) har skett enskilt. Alla beslut rörande ändringar har dock tagits gemensamt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3788
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-228.pdf (17.04Mb)
Date
2007
Author
Elmrud, Sofie
Åström, Anton
Keywords
läroböcker
genus
heteronorm
manlighet
kvinnlig
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV