Search
Now showing items 1-10 of 14
Hur gestaltas omsorg i bilderböcker om förskolan? En normkritisk bildanalys av fyra bilder.
(2022)
Bilderböcker som handlar om tillvaron i förskolan kan vara ett sätt för föräldrar att förbereda
sina barn inför en inskolning. Hur omsorg från pedagoger framställs i dessa böcker kan alltså
ha en stor betydelse för både ...
”Planerad undervisning utmanar barnen att skapa på nya sätt...” PEDAGOGERS ERFARENHETER OCH UPPFATTNINGAR OM PLANERADE ESTETISKA UTTRYCKSFORMER I FÖRSKOLA OCH FÖRSKOLEKLASS.
(2022)
Syftet med studien är att undersöka uppfattningar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer
hos pedagoger i förskola och förskoleklass. Frågor studien söker besvara handlar om
uppfattningar, erfarenheter och planerad ...
AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
(2022)
Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den
enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att
ge alla barn det stöd de behöver ...
Med trollspöet i verktygslådan
(2022-10-14)
Det finns en hel del forskning kring specialpedagogens roll, dock i första hand med fokus på
skolan och inte förskolan. Den här studien är därför inriktad på specialpedagogens roll i just
förskolan.
Syftet är att ...
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)
Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare
nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras
delaktiga i verksamheten och i ...
“Nej” kan sägas med olika intentioner, och det gör hela skillnaden. Förskollärares uppfattningar om strategier mot exkluderande handlingar mellan barn i förskolan, som med tiden kan leda till mobbning.
(2022)
Mobbning bidrar till kraftigt negativa konsekvenser i människors liv, och det startar redan i
förskolan. “Läroplan för förskolan” (Lpfö18, 2018) uttrycker att inget barn skall kränkas och
förskolan ska bidra till social ...
Flerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?
(2022)
Med denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i
förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar
om flerspråkighet, tillgängliga ...
Mellan målstyrning och barns motstånd. En kvalitativ studie om förskolans demokratiska uppdrag och dess komplexa realisering.
(2022)
Syftet med följande studie är studera och utveckla fördjupad kunskap om relationen mellan
demokratiska handlingsmöjligheter i förskolan och pedagogernas styrning För att närma oss
syftet kommer följande två frågeställningar ...
Inkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
(2022)
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska
inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den
kvalitativa metoden videoobservation ...
Förskollärarprogrammet Matematik i förskolan. -En kvalitativ intervju- och litteraturstudie om hur matematik synliggörs för barnen på förskolan.
(2022)
I studien undersöks hur förskollärare gör matematik synligt för barnen på tre olika förskolor i
Göteborgs kommun. Detta är en kvalitativ och fenomenografisk studie där vi med hjälp av
intervjuer och litteratur från ...