Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
Abstract
Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare
nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras
delaktiga i verksamheten och i frågor som rör dem. Att balansera barns delaktighet och
inflytande med det yttersta ansvar som ligger på en förskollärare är vad denna studie ämnar att
lyfta. Studiens syfte handlar därmed om att undersöka hur de intervjuade förskollärarna tänker
kring, och arbetar med, barns delaktighet och inflytande i utformningen av den fysiska lärmiljön
inomhus, samt de förutsättningar och förhållningssätt som påverkar detta arbete. Slutligen
undersöks även huruvida alla barn i relation till deras behov och förutsättningar har möjlighet
att vara delaktiga i, och genom, den fysiska lärmiljön.
Detta utmynnade i en kvalitativ studie där sex förskollärare från tre avdelningar intervjuades
och utgjorde därmed studiens empiriska material. Datamaterialet bearbetades och
sammanställdes i en tematisk analys bestående av tre teman; temaarbete och pedagogisk
inriktning, tydliggörande pedagogik samt möjligheter och hinder för delaktighet och inflytande.
För att besvara studiens syfte och frågeställningar tillämpades delaktighetsteorier och begrepp
(Shier, 2001; Hart, 1992; Hill m.fl., 2004) samt barnsyner (Johansson, 2011). Resultatet visade
att de olika avdelningarna tillämpade läroplanen på olika sätt gällande barns möjligheter till att
vara delaktiga och ha inflytande i den fysiska lärmiljön samt hur förskollärarna arbetade med
den fysiska lärmiljön. Genom vår analys framkom vikten av att förskollärare lyssnar på barnen,
med varierande metoder, för att möjliggöra barns delaktighet och inflytande i den fysiska
lärmiljön.
Date
2022Author
Börnfelt, Ellen
Alm, Lisa
Amendola Erichsen, Elin
Keywords
förskola
förskollärare
barn
delaktighet
delaktighet
inflytande
fysisk lärmiljö
lyssnande
Language
swe