”Planerad undervisning utmanar barnen att skapa på nya sätt...” PEDAGOGERS ERFARENHETER OCH UPPFATTNINGAR OM PLANERADE ESTETISKA UTTRYCKSFORMER I FÖRSKOLA OCH FÖRSKOLEKLASS.
Abstract
Syftet med studien är att undersöka uppfattningar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer
hos pedagoger i förskola och förskoleklass. Frågor studien söker besvara handlar om
uppfattningar, erfarenheter och planerad undervisning i relation till estetiska uttrycksformer för
att främja yngre barns språkutveckling. Metoden som används är elektronisk enkät med dels
förutbestämda frågor/svar, dels skriftliga öppna frågor. Studien bottnar i den teoretiska
utgångspunkten fenomenografi där människors uppfattningar och erfarenheter av ett fenomen
undersöks med hjälp av första och andra ordningens perspektiv. Modellen Fyra estetiska
lärandeformer – i, om, med och genom har använts för analys av empirin för att tolka
pedagogisk personals uttryck av sina arbetssätt med estetiska uttrycksformer som
språkfrämjande verktyg.
Enkäten bestod av tolv frågor där två frågor valdes ut för att få svar på forskningsfrågor vilket
resulterade i fyra kategorier där olika mönster urskildes, vilka användes för djupare analys: (1)
Estetiska uttrycksformer som något lustfyllt, (2) Planerad undervisning med estetiska
uttrycksformer, (3) Hinder för planerad estetisk undervisning och (4) Språkutveckling och
sinnligt lärande utifrån estetiska uttrycksformer. Analysen av enkätsvaren inom de fyra
kategorierna visade bland annat att pedagogers personliga engagemang och erfarenheter för att
bedriva lustfylld undervisning. Det framkom även att pedagoger upplever att planerade och
strukturerade aktiviteter är lättare att genomföra. Orsaker som nämndes som hinder för planerad
estetisk undervisning var förutsättningar, tidsbrist och kollegors engagemang. Flera pedagoger
uttryckte vikten av att barn ska få möjligheter att skapa med olika material samt få uppleva med
hela kroppen. Respondenterna uttryckte också på vilka sätt de använde estetiska uttrycksformer
för att främja språkutveckling hos yngre barn.
Date
2022Author
Johansson, Lovisa
Kronbäck, Pernilla
Skoglund, Fia
Keywords
barn
estetiska uttrycksformer
förskola
Lindströms modell
språkutveckling
Language
swe