• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv.

Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den kvalitativa metoden videoobservation samt har det sociokulturella perspektivet som teoretisk utgångspunkt. Videoobservationerna studeras och analyseras därefter för att ta reda på hur förskollärarna arbetar för att inkludera alla barn vid samling, på vilket sätt samlingens innehåll påverkar möjligheten till inkludering av barn i förskoleverksamheten samt ifall förskollärare tillhandahåller några specifika redskap för inkluderingen av alla barn. Resultatet visar att den typ av ledarskap förskolläraren använder, hur samlingen utformas samt de redskap förskollärare erbjuder barnen är avgörande för samlingens utfall och huruvida barnen inkluderas och blir delaktiga i samlingen. Det empatiska ledarskapet som är återkommande i flera av de olika situationerna som äger rum i denna undersökning är ett typ av ledarskap som tar utgångspunkt i barnen och deras känslor. Studiens resultat påvisar att huruvida en förskollärare erhåller det empatiska ledarskapet eller inte har stor påverkan på inkluderingen av barn. Vidare belyser resultatet att förskollärare ofta utgår från ett vuxenperspektiv under samling vilket tycks hämma inkluderingen av barn. Även vikten av att använda olika verktyg så som tydliggörande pedagogik presenteras.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75662
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_H22_Linn Svensson_Clara Björlin.pdf (707.3Kb)
Date
2022
Author
Svensson, Linn
Björlin, Clara
Keywords
delaktighet
samling
specialpedagogik
förskola
barn i behov av särskilt stöd
children with special needs
preschool
inkludering
circle time
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV