• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur gestaltas omsorg i bilderböcker om förskolan? En normkritisk bildanalys av fyra bilder.

Abstract
Bilderböcker som handlar om tillvaron i förskolan kan vara ett sätt för föräldrar att förbereda sina barn inför en inskolning. Hur omsorg från pedagoger framställs i dessa böcker kan alltså ha en stor betydelse för både barns och vuxnas föreställning av förskolan och förväntningar på hur vistelsen på förskolan kan se ut. Bilderna har därmed förmåga att sprida en diskursiv uppfattning om omsorg i förskolan. Syftet med den här studien är att genom semiotisk bildanalys och tema-rema undersöka hur omsorg gestaltas i bilder tagna ur bilderböcker som handlar om förskolan. Frågeställningarna handlar om hur omsorg framställs i bilderna och vilka normativa föreställningar i förhållande till omsorg som framträder i bilderna. Materialet som har analyserats är fyra stycken bilder från fyra bilderböcker som handlar om förskolan. Bilderna har med bildsemiotisk metod samt tema-rema analyserats utifrån begreppen omsorg, normer, diskurser och kön. Det vi kom fram till är att det finns flera olika sorters omsorg i bilderna, däribland fysisk som exempelvis tröst och beröring. Även omsorg som organisering av lokaler och miljöer är synligt då det är ordning och reda bland sakerna som finns på några av bilderna. Ytterligare ett resultat är att män och kvinnor porträtteras olika i bilderna, beröring ser olika ut från manliga och kvinnliga pedagoger. De pedagoger som exempelvis har barn i knät är kvinnor och männen har ett större avstånd till barnen. Omsorg i form av begynnande självständighet förekommer i flera av bilderna, det finns en tillit till barnens förmåga.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75876
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_H22_ Beatrice Andersson, Emily Tammisto.pdf (2.290Mb)
Date
2022
Author
Beatrice, Andersson
Emily, Tammisto
Keywords
Omsorg
normer
kön
diskurser
bilderböcker
förskola
bildanalys
bildsemiotik
tema-rema
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV