AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
Abstract
Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den
enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att
ge alla barn det stöd de behöver för att de ska utvecklas och bli delaktiga i utbildningen. Barns
språkliga utveckling sker i olika takt och det finns olika behov av vägar för kommunikation.
Vi studenter upplever att det är en stor utmaning för förskollärare att ge barn med
språkligsårbarhet möjligheter att delta på lika villkor. Denna komplexa uppgift är något vi i
denna studie vill undersöka djupare.
Syftet med studien var att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda AKK som
redskap i undervisningen, för att stödja barn med språklig sårbarhet att kunna delta på lika
villkor. De frågeställningar som studien avser besvara är, Hur förskollärare resonerar om att
använda AKK som stödjande redskap i förskolans undervisning? Hur beskriver förskollärare
att AKK påverkar barnens möjlighet till kommunikation och delaktighet i undervisningen?
samt Vilka konsekvenser vid användning av AKK i undervisningen uppger förskollärare att de
ser?
Genom att intervjua sex förskollärare, för att ta reda på deras erfarenheter om att arbeta med
AKK, har vi fått en bredare förståelse för hur förskollärare resonerar om det språkstödjande
arbetet med AKK. Det som framkom i studien var att förskollärarna har en positiv inställning
till att arbeta med AKK, men att de inte anser att de gör det i tillräckligt hög grad. AKK
användes i liten grad för kommunikation, det användes främst som tydliggörande pedagogik,
som en del i att förbereda barn på vad som ska ske.
Date
2022Author
Hindström, Linda
Bohlander, Nina
Thorèn, Jennie
Keywords
Språklig sårbarhet
AKK
kommunikation
delaktighet
förskola
förskollärare
Language
swe