Förskollärarprogrammet Matematik i förskolan. -En kvalitativ intervju- och litteraturstudie om hur matematik synliggörs för barnen på förskolan.
Abstract
I studien undersöks hur förskollärare gör matematik synligt för barnen på tre olika förskolor i
Göteborgs kommun. Detta är en kvalitativ och fenomenografisk studie där vi med hjälp av
intervjuer och litteratur från tidigare forskning. Studien undersöker hur förskollärare
synliggör och bjuder in barnen till att påverka deras eget arbete med matematik i
verksamheten.
Vi har valt intervju som metod för att få svar på våra forskningsfrågor (frågorna finns
återgivna i en bilaga). Vi har använt oss av mobiltelefon och inspelning via zoom för att spela
in samtalen, som vi sedan transkriberat. Genom våra intervjuer har vi möjlighet att få mer
utförliga svar på våra frågor, jämfört med om vi använt oss av en enkätstudie. Våra
forskningsfrågor är: vad är matematik för de olika förskollärarna? Hur synliggörs
matematiken för barnen på avdelningarna/förskolorna? Hur arbetar förskollärare med
matematiska begrepp?
De olika förskollärarna nämner att de arbetar med matematik i förskolan men att det oftast
sker i spontana aktiviteter i verksamheten. Gemensamt för förskollärare är att de alla anser att
"allt är matematik", de styrker detta påstående med att påpeka att matematiken finns i
tamburen, samlingarna, vid dukningen och vid spontana aktiviteter. Tidigare forskning visar
att förskolan är en skolform som har blivit till genom ett nära samspel med synen på barnet i
det nuvarande samhället (Björklund & Palmér, 2018, s. 19).
Matematik förekom inte i så stor utsträckning i förskolan förr som den gör nu. Många äldre
förskollärare som gjorde sin utbildning tidigare fick inte kunskaper om hur matematik kan
läras ut i förskolan. Man ansåg att matematik endast skulle läras ut till barn som gick i skolan.
Nyexaminerade förskollärare kan bidra med ny kunskap till sina kollegor om
matematikundervisning för yngre barn (Reis, 2015, s. 16–17).
Date
2022Author
Johansson, Michaela
Pöllänen, Janina
Keywords
matematik
förskola
förskollärare
variationsteorin
fenomenologi
Language
swe