Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 291-310 of 398
-
På elevernas planhalva -En kvalitativ intervjustudie som belyser högstadieelevers normföreställningar om ämnet Idrott och hälsa
(2020)I kursplanen för Idrott och hälsas står det beskrivet att elever förväntas kunna ta ställning till hur deras val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön. Ytterst lite ... -
Det pedagogiska mötet. En undersökning om formativ bedömning och lärande i kriminalvårdens vuxenutbildning
(2019)Uppsats/Examensarbete: 15av 90 hp Program och/eller kurs: SPP 610, Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Lars Rönnmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-274- ... -
Peer response on writing in a Swedish EFL classroom. A study from a student perspective
(2016)Peer response is a widely researched subject, however, research of it is lacking in the Swedish context, in spite of it being part of the Swedish curriculum for English (Skolverket, 2011a). It has proven to be beneficial ... -
Perceptions of Oral Communication in English: Newly Arrived Students at the Language Introduction Program in Sweden
(2018)In recent years, the reception of refugees in Sweden has contributed to multicultural classrooms in Sweden. Newly arrived students have different experiences of teaching since they originate from different countries and ... -
Det personliga uttrycket. En intervjustudie om musiklärares arbete med uttryck i instrumentalundervisning på gymnasiet.
(2019)Studien undersöker hur musiklärare som arbetar med instrumentalundervisning på gymnasiet förhåller sig till begreppet personligt uttryck i sin profession. Begreppet personligt uttryck återfinns i styrdokumenten för musikämnet ... -
Perspektiv på bedömningspraktiken – en kvalitativ studie om återkoppling på skriftliga uppgifter i historia
(2021)For the past 25 years, formative assessment has increasingly become the prevalent tool that teachers use to assess student learning. The purpose of formative assessment is to help and support students in their educational ... -
Podcasts as a Teaching Tool. A Qualitative Study on Upper Secondary Teachers’ Podcast-Use in the Swedish EFL Classroom to Teach Listening Comprehension
(2022-08-03)Due to increasing digitalization in educational settings as well as in society, requirements and demands on schools, teachers, and pedagogical tools have changed. One digital tool that has influenced the field of education ... -
PROBLEMLÖSNING I GYMNASIESKOLANS LÄROBÖCKER En kvantitativstudie om problemlösningens fördelning i fyra läroboksserier.
(2019)Abstract Title: Problem-solving in mathematics textbooks for upper secondary school Author: Tim Magnusson Essay/Examination paper: 15 hp Program and/or course: LAU395 Level: Second cycle Semester/year: Spring ... -
Programmering i skolmatematiken -Är funktionsbegreppet en definitionsfråga?
(2020)In 2018 the Swedish ministry of education presented a revision of the Swedish High School curriculum. Among the changes was the inclusion of programing as a tool for mathematical problem solving. After a few years of ... -
Rätten till kommunikation. En studie om övergången mellan gymnasiesärskolan och daglig verksamhet med fokus AKK
(2017)Abstract Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasiesärskolan och daglig verksamhet samarbetar gällande elevernas kommunikation och deras behov av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) vid övergången ... -
Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan
(2017)I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk ... -
Roller och mekanismer för skolutveckling. En fallstudie av erfarenheter på två skolor.
(2016)Nyckelord: skolutveckling, specialpedagog, generativa mekanismer, kapacitetsupplevelse, meningsskapande Abstract Syfte: Studiens syfte har varit att dels undersöka hur rektorer, förstelärare och medarbetare i elevhälsan ... -
-Sakprosa läser man för att hämta information, inte för att bilda sig- En intervjustudie om sakprosans roll för läsförståelse i gymnasieskolans styrdokument och undervisning
(2021)I föreliggande studie undersöks sakprosans roll i gymnasieskolans svenskämne så som den kan kartläggas i svensklärares uppfattningar om och erfarenheter av styrdokumentens tolkning, elevers läsutveckling och egen undervisning. ... -
Sakprosa, icke-fiktion eller "andra typer av texter" i gymnasieskolan. En studie om sakprosa i nordiska styrdokument
(2021)I föreliggande examensarbete undersöks formuleringar om sakprosa i nordiska styrdokument: hur sakprosa konstrueras, hur undervisning i sakprosa regleras och hur undervisning i sakprosa motiveras. Metoden som används är ... -
Samarbete kring särskilt stöd i förskolan. Tre föräldrars erfarenheter.
(2016)Syfte: Syftet med studien var att beskriva föräldrars erfarenhet av samarbetet kring det särskilda stöd som ges i förskolan till barn med diagnos autism. Teori: Studien utgår från ett utvecklingsekologiskt perspektiv som ... -
Samarbetets möjligheter och svårigheter. Fritidspedagogers, specialpedagogers och rektorers syn på samarbetet kring elever i behov av stöd på fritidshemmet
(2016)Syfte: Studiens syfte är att studera vilka uppfattningar fritidspedagoger, specialpedagoger och rektorer har kring arbetet med elever i behov av stöd på fritidshemmet. Det finns inte mycket forskning inom det här området, ... -
SAMBAND AVKODNING NOTER och ORD. "När jag ska läsa noter är det som att läsa text, det sätter sig liksom inte..."
(2019)Abstract Magisteruppsats: 15 hp Program och/eller kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Per-Olof Thång Examinator: Monica Reichenberg Rapport nr: HT18-2910-268-SLP610 Nyckelord: avkodningsförmåga, ... -
Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheter Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheter En kvalitativ intervjustudie av några lärares erfarenheter och arbetssätt
(2018)Abstract Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka på vilket sätt några svensklärare på högstadiet arbetar med och vilken erfarenhet de har av formativ bedömning i skrivprocessen avseende elever i skrivsvårigheter. Teori: ... -
Samhällskunskapslärares praktikgemenskap – en kvalitativ verksamhet? En intervjustudie om samhällskunskapslärares upplevelser av att samarbeta med ämneskollegor
(2019)Kollegialt lärande och de goda effekterna av samarbete har fått ett allt större fokus de senaste åren. När lärare samarbetar på ett kvalitativt vis utvecklas deras ämneskompetens och elevers studieresultat förbättras. ...