Samhällskunskapslärares praktikgemenskap – en kvalitativ verksamhet? En intervjustudie om samhällskunskapslärares upplevelser av att samarbeta med ämneskollegor
Abstract
Kollegialt lärande och de goda effekterna av samarbete har fått ett allt större fokus de senaste åren. När lärare samarbetar på ett kvalitativt vis utvecklas deras ämneskompetens och elevers studieresultat förbättras. Samhällskunskapslärare har i uppdrag att bidra till att elever utvecklas till demokratiska medborgare som aktivt deltar i samhället. Ett kvalitativt samarbete mellan samhällskunskapslärare kan då öka elevers demokratiska kompetens. Studien syftar till att ge en inblick i samhällskunskapslärares upplevelse av kvaliteten på samarbetet med sina ämneskollegor. Samtalsintervjuer har genomförts med fem samhällskunskapslärare som är verksamma på gymnasiet. Kvaliteten i upplevelserna av samarbete analyserades utifrån Wengers teori om lärande praktikgemenskaper. Resultaten av studien visar på variationer i kvalitet i lärares samarbete och graden av samarbete tycks låg. Studien ger indikationer på att ämnesutvecklingen i samhällskunskap är såväl bristfällig som begränsad.
Degree
Student essay