Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 335-354 of 398
-
Specialpedagogiska insatser utifrån Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling. En intervjustudie med sex speciallärare och special pedagoger
(2018)Abstract För att tidigt uppmärksamma elevers läsförståelse införde regeringen ett nytt kunskapskrav i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1 från och med den 1 juli 2016. I samband med detta presenterades också ... -
ETT SPECIALPEDAGOGISKT PERSPEKTIV PÅ HÄLSOFRÄMJANDE OCH FÖREBYGGANDE ARBETE En intervjustudie
(2019)Syftet med studien var att undersöka hur elevhälsoteamet med fokus på specialpedagogen och specialläraren arbetade hälsofrämjande och förebyggande för att alla elever skulle nå de övergripande målen och kunskapskraven i ... -
Specialundervisning på tre sätt: en kvalitativ undersökning om hur en norsk ungdomsskola organiserar specialundervisning
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Speciallärarprogrammet SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Ann-Katrin Swärd Examinator: Girma Berhanu Rapport nr: HT18-2910-272-SLP610 Nyckelord: ... -
Speciellt speciella speciallärare. En kvantitativ studie om speciallärare med specialisering utvecklingsstörnings yrkesroll.
(2016)Nyckelord: Speciallärare, specialisering utvecklingsstörning, yrkesroll, handlingsutrymme, speciallärarutbildning, professionalisering, kunskapsutveckling, specialpedagogisk kompetens, specialpedagogiska perspektiv. ... -
Spela roll? En intervjustudie om rollsättning i svensk gymnasieskola
(2018)Syftet med föreliggande studie är att studera hur teaterlärare resonerar kring rollsättning samt hur de arbetar med rollsättning i större produktioner i gymnasieskolan. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågan: Hur ... -
Det spelar ingen roll om jag misslyckas idag - nästa dag finns det en möjlighet för mig. En livsvärldsfenomenologisk studie av invandrade studerandes erfarenheter av skolgång i hemlandet och på folkhögskola.
(2017)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om och en ökad förståelse för den livsvärld studerande med utländsk bakgrund bär med sig från skolgång i sina hemländer in i studier på folkhögskola – med särskilt ... -
Språkets och kommunikationens betydelse för andraspråkselevers begreppsinlärning i matematik
(2017)In this qualitative study, the aim is to examine if short films with mathematical situations defined in several languages contributes to students' concept development and whether it affects their attitude to the subject. ... -
Språkets roll i bedömningen i samhällskunskap
(2019)Det finns betygsskillnader mellan elever som har svenska som modersmål och flerspråkiga elever (Skolverket, 2018b, s.22). Denna studie visar att en av orsakerna till betygsskillnaderna är att lingvistiska aspekter i somliga ... -
Språklig variation som ämnesområde i gymnasieskolan. En jämförande studie av ämnena svenska och svenska som andraspråk utifrån ämnesplansanalys och lärarintervjuer
(2018)I detta examenarbete fokuseras ämnesområdet språklig variation i gymnasieskolan genom en komparativ studie av skolämnena svenska och svenska som andraspråk. Ämnesområdets förutsättningar undersöks i en tvådelad studie ... -
Språkutvecklande arbetssätt i förskolan - möta barn på deras egna språkliga villkor
(2017)Nyckelord: Pedagogiska verktyg, språkutveckling, språkutvecklande arbetssätt, språkstödjande arbetssätt och barn i behov av särskilt stöd. Abstract Syfte: Syfte med studien var att undersöka hur barn i förskolan ... -
Stärka självkänslan eller tråkträna? En intervjustudie om hur skrivning kan stimuleras vid skrivsvårigheter i år 1-6
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete:15 hp Program och/eller kurs: Speciallärarprogrammet, SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Arja Kostiainen Examinator: Yvonne Karlsson Rapport nr: HT18-2910-279-SLP610 ... -
Stöttning i teaterämnet - En studie som undersöker hur teaterlärare och elever diskuterar olika behov och anpassningar
(2018)I denna kvalitativa intervjustudie undersöks hur två teaterlärare diskuterar arbete för att elever ska uppnå teaterämnets kursmål i gymnasieskolan, samt hur två elevgrupper i teater reflekterar kring behov för att uppfylla ... -
Stöttning i teaterämnet - En studie som undersöker hur teaterlärare och elever diskuterar olika behov och anpassningar
(2018-09-21)I denna kvalitativa intervjustudie undersöks hur två teaterlärare diskuterar arbete för att elever ska uppnå teaterämnets kursmål i gymnasieskolan, samt hur två elevgrupper i teater reflekterar kring behov för att uppfylla ... -
Student Attitudes Towards Native and Non-Native English Speaker Teachers: A Quantitative Research Study
(2021)The dichotomy between native English speaker teachers (NESTs) and non-native English speaker teachers (NNESTs), although having been challenged by current research, remains prevalent. To improve students’ learning conditions, ... -
Students' perceptions of grammar teaching in the EFL flipped classroom. A case study of a Swedish upper secondary class
(2016)Flipped classrooms alter the traditional way of teaching by changing what students do in school and at home. Possible problems with the traditional classroom are that it is not time effective and very teacher-centered, ... -
Stunden med hunden: En kvalitativ studie kring några lärares och specialpedagogers uppfattningar om sociala tjänstehundar i skolverksamhet
(2018)Abstract Syfte Syftet med studien var att undersöka några lärares och specialpedagogers uppfattningar rörande organisation och användande av sociala tjänstehundar för elever i behov av särskilt stöd, utifrån grund- och ... -
Surfplattor på mattelektionerna? En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av surfplattan mattelektionerna? En kvalitativ intervjustudie om lärares användning av surfplattan
(2016)Abstract Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i åk 2 och åk 3 beskriver att de använder surfplattan i matematikundervisningen. Studien avser att besvara följande frågeställningar: Hur används surfplattan i ... -
Svårigheter med narrativt skrivande för elever med Autismspektrumtillstånd
(2018)Syfte Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar kring hur elever med autismspektrumtillstånd påverkas av sin diagnos i skapandet av berättande text inom ämnet svenska. Teori I denna undersökning används ... -
Svenskläraren och skolans digitalisering. En kvalitativ studie om hur skolans digitalisering förändrar svensklärarens uppdrag
(2018)Syftet med detta arbete är att utveckla ny kunskap om hur skolans digitalisering förändrar svensklärares uppdrag och hur svensklärarna själva ser på denna förändring. Därför används en multimetod som innefattar en kvalitativ ... -
System i svårigheter Fyra lärares uppfattning om grupphandledning
(2017)Nyckelord: grupphandledning, förebyggande, hälsofrämjande, specialpedagogik, dialogicitet Abstract Syfte Syftet med studien är att studera fyra lärares uppfattningar om grupphandledning som förebyggande och ...