Varför ska jag lära mig det här? En undersökning av hur slöjdlärare ser på och förmedlar sitt ämnes nyttoaspekter
Abstract
Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några slöjdlärare ser på sitt ämnes nyttoaspekter samt hur de tänker att man kan förmedla dessa bland eleverna. Utifrån arbetets syfte har två frågeställningar formulerats:
• Hur ser slöjdlärarna på slöjdämnets nyttoaspekter?
• Vad anser slöjdlärarna att man kan göra för att synliggöra och göra elever medvetna om slöjdens nyttoaspekter?
Som bakgrund undersöks tidigare forskning samt litteratur som anses vara relevant för studiens område. De teoretiska utgångspunkterna som ligger till grund för arbetet består av det sociokulturella och pragmatiska kunskapsteorierna. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa forskningsintervjuer med fyra yrkesverksamma slöjdlärare och materialet har bearbetats utifrån en tematisk analys.
Resultatet visas i teman som beskriver några slöjdlärares syn på ämnets nyttoaspekter samt teman som beskriver hur man kan tänkas förmedla dessa till eleverna. De teman som beskriver informanternas syn på slöjdens nyttoaspekter är den personliga utvecklingen, hur man i det praktiska slöjdarbetet kan förankra sina teoretiska kunskaper, samt att det bidrar till att man får en ökad förståelse för material och produkters värde. De teman som beskriver vad informanterna anser att man kan göra för att synliggöra och göra eleverna medvetna om dessa nyttoaspekter visar att man bör förmedla dessa genom att belysa de förmågor som utvecklas och hur de teoretiska kunskaperna kan förankras genomslöjdarbetet, samt att slöjdens nytta belyses ur ett samhällsperspektiv.
Degree
Student essay