Search
Now showing items 1-9 of 9
Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
(2022)
Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och
anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning
av studiens forskningsområde framkom det ...
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur
den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels
utifrån förskolans ...
“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.
(2022)
Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar
utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel
mellan barn och vuxna, ...
Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
(2022)
Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter
som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien
har en poststrukturell teoretisk ...
“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.
(2022)
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i
deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån
tidigare forskning som visar att ...
Flerspråkiga barns möjligheter till sina språk.
(2022)
Det här är en kvantitativ studie vars syfte är att undersöka flerspråkiga barns möjligheter till
att tala sina olika språk, vilka språk som talas och hur mycket språkkompetens som finns hos
barn och pedagoger på förskolan. ...
Barnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga?
(2022)
Vi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och
gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har
påverkats av Barnkonventionen ...
Barns perspektiv på delaktighet i samlingen - En kvalitativ intervjustudie om barns röster i förskolans samlingssituation.
(2022)
Denna studie berör barns delaktighet i förskolans samlingssituationer. Syftet med studien är
att undersöka hur barnen upplever delaktighet i samlingarna och jämföra det med hur
förskollärarna resonerar kring barnens ...
“Det får vara ett pojklag och ett flicklag” - En normkritisk studie av barns egeninitierade lek.
(2022)
I samhället finns en mängd normer som vi dagligen måste förhålla oss till. Det finns normer
som behövs för ett välfungerande samhälle och så finns det normer som blir begränsande och
kontrollerande av individen. Barn är ...