Barns perspektiv på delaktighet i samlingen - En kvalitativ intervjustudie om barns röster i förskolans samlingssituation.
Abstract
Denna studie berör barns delaktighet i förskolans samlingssituationer. Syftet med studien är
att undersöka hur barnen upplever delaktighet i samlingarna och jämföra det med hur
förskollärarna resonerar kring barnens delaktighet i samlingarna. I denna studie har vi utgått
från en kvalitativ forskningsmetod där insamling av data gjordes genom semistrukturerade
intervjuer samt ljudinspelning. Studien genomfördes i en storstad i Sverige där totalt 12
intervjuer genomfördes, varav 10 var barnintervjuer. Vårt empiriska material analyserades
utifrån begreppen, delaktighet, barns perspektiv och barnperspektiv samt med hjälp av Shiers
delaktighetsmodell som teoretiskt ramverk.
Studiens resultat visar på att det både finns en gemensam och en splittrad bild i barnens
upplevelser. Det framkommer dock att barnen upplever samlingen som en vuxenstyrd
aktivitet där förskollärarna bestämmer och talar mest men att barnen även upplever viss
delaktighet i samlingarna. Vårt resultat visar även att förskollärarna har intentioner att göra
barnen delaktiga men att detta är komplext dels för att de upplever svårigheter att anpassa
efter alla barn men även på grund av samlingens inramning. Vidare pekar vårt resultat på att
barnens upplevelser av delaktighet i samlingarna i viss grad stämmer överens med
förskollärarnas intentioner och en potentiell förklaring för det kan vara att det i resultatet
framkommer att förskollärarna använder strategier som inte alltid är tydliga för barnen att de
görs delaktiga.
Date
2022Author
Larsson, Pernilla
Gavin, Viktoria
Keywords
Förskola
delaktighet
barns perspektiv,
barnperspektiv
barnintervju
Language
swe