• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns perspektiv på delaktighet i samlingen - En kvalitativ intervjustudie om barns röster i förskolans samlingssituation.

Abstract
Denna studie berör barns delaktighet i förskolans samlingssituationer. Syftet med studien är att undersöka hur barnen upplever delaktighet i samlingarna och jämföra det med hur förskollärarna resonerar kring barnens delaktighet i samlingarna. I denna studie har vi utgått från en kvalitativ forskningsmetod där insamling av data gjordes genom semistrukturerade intervjuer samt ljudinspelning. Studien genomfördes i en storstad i Sverige där totalt 12 intervjuer genomfördes, varav 10 var barnintervjuer. Vårt empiriska material analyserades utifrån begreppen, delaktighet, barns perspektiv och barnperspektiv samt med hjälp av Shiers delaktighetsmodell som teoretiskt ramverk. Studiens resultat visar på att det både finns en gemensam och en splittrad bild i barnens upplevelser. Det framkommer dock att barnen upplever samlingen som en vuxenstyrd aktivitet där förskollärarna bestämmer och talar mest men att barnen även upplever viss delaktighet i samlingarna. Vårt resultat visar även att förskollärarna har intentioner att göra barnen delaktiga men att detta är komplext dels för att de upplever svårigheter att anpassa efter alla barn men även på grund av samlingens inramning. Vidare pekar vårt resultat på att barnens upplevelser av delaktighet i samlingarna i viss grad stämmer överens med förskollärarnas intentioner och en potentiell förklaring för det kan vara att det i resultatet framkommer att förskollärarna använder strategier som inte alltid är tydliga för barnen att de görs delaktiga.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75629
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_HT22_Pernilla Larsson, Viktoria Gavin.pdf (880.8Kb)
Date
2022
Author
Larsson, Pernilla
Gavin, Viktoria
Keywords
Förskola
delaktighet
barns perspektiv,
barnperspektiv
barnintervju
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV