Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 1-20 of 98
-
Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie om alternativ och kompletterande kommunikation utifrån kunskap och inkludering
(2020)Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn med annat modersmål än svenska, ... -
Att hålla TAKK vid liv
(2020)AbstractWithin the Swedish education program for preschool teachers, the Swedish National Agency for Education advocates for higher forms of didactics. Arguably this means that there should be different methods used by the ... -
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ... -
Att trolla med knäna
(2020) -
”Det är svårt med genus”
(2020)Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där syftet är att undersöka hur sex förskollärare tolkar, förstår och förhåller sig till begreppet genus. Genom våra tre frågeställningar bearbetas dels hur förskollärarna ... -
Barns delaktighet i samlingen
(2020)Samlingen är en aktivitet som i många förskolor är förgivettagen där barns delaktighet riskerar att hamna i bakgrunden. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskolläraren kan utforma samlingen så att ... -
Barns interaktion och lärande i en analog och i en digital kugghjulsaktivitet i förskolan
(2020)Digitaliseringen i samhället har ökat de senaste åren, vilket också medför en ny syn på hur lärande kan ske. Detta märks även i förskolans värld, där barnen ska ges förutsättningar att kunna vara aktiva samhällsmedborgare ... -
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ... -
Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön
(2020)AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie ... -
Den bortglömda behovsgruppen En studie om särskilt begåvade barn i förskolan
(2020-06)Denna studie tar utgångspunkt i särskilt begåvade barn i förskolan som en bortglömd behovsgrupp. Enligt läroplanen för förskolan, Lpfö18, har förskolan som uppdrag att ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov, ... -
Dokumentation i förskolan. Vad blir till?
(2020)Syftet med vår studie är att undersöka olika förskollärares uppfattningar av dokumentation samt hur dokumentation kan bli till i förskolan. Förskolans läroplan revideras och uppdateras ständigt och därav menar vi att ... -
Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
(2020-06)Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas ... -
En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattning kring anknytning vid inskolning
(2020)Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattning av begreppet anknytning, och att sedan urskilja variationer. Den teoretiska utgångspunkten är anknytningsteorin, som behandlar hur nära och känslomässiga ...