“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.
Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i
deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån
tidigare forskning som visar att det idag finns brister i utförandet av förskolans genusarbete
idag. I läroplanen Lpfö18 (Skolverket, 2018) står det även att förskolan har ett ansvar att
motverka traditionella könsroller och könsmönster i verksamheten. Detta skapade en
nyfikenhet till varför bristerna med förskolans genusarbete har uppstått. Studien har använt
sig utav en kvalitativ ansats där elva förskollärare intervjuats om deras uppfattningar och
reflektioner kring arbete med genusperspektivet. För att kunna undersöka syftet har studien
haft en fenomenografisk utgångspunkt där intervjuerna har analyserats utifrån olika
uppfattningskategorier. Resultatet i studien visade att det finns brister i förskollärares
genusarbete idag. Men resultatet visade även att förskollärare dagligen stöter på utmaningar
med genusarbetet. De intervjuade förskollärarna beskriver bland annat utmaningar i form av
kunskap om genus i arbetslaget och att detta har en påverkan i verksamhetens genusarbete.
Resultatet visade även att det gemensamma förhållningssättet kunde bli en utmaning om man
inte gemensamt i arbetslaget kom överens om hur man skulle utföra genusperspektivet i
verksamheten. Vårdnadshavare var även en av de större utmaningarna då förskollärarna
uttryckte att de kunde bli motarbetade genom att vårdnadshavarna när de ifrågasatte
genusarbetet. Barnen kommer även med en könsstereotypisk syn till förskolan som de fått av
resterande samhälle vilket blev en utmaning för förskollärarna i deras arbete att motverka
könsmönster i förskolan. Liknande utmaningar har även skrivits fram i tidigare forskning som
pekar på att bristerna i förskolan genusarbete uppstår på grund av de utmaningar förskolan
möter.
Date
2022Author
Nordlander, Carolinn
Jansson, Sofia
Keywords
Genus
Förskola
Förskollärare
Genusperspektiv
Language
swe