“Det får vara ett pojklag och ett flicklag” - En normkritisk studie av barns egeninitierade lek.
Abstract
I samhället finns en mängd normer som vi dagligen måste förhålla oss till. Det finns normer
som behövs för ett välfungerande samhälle och så finns det normer som blir begränsande och
kontrollerande av individen. Barn är en del av normernas värld där de i förskolan ingår i en
social kontext som präglas av dessa samhälleliga normer. Forskning har visat att
diskriminering och kränkningar kan spåras till de normer som råder på förskolan. Syftet med
denna studie är därför att genom en komparativ ansats undersöka om och hur pedagogiska och
samhälleliga influenser tar sig uttryck i barns egeninitierade lek. Detta gör vi genom att
jämföra två förskolor där den ena har ett normmedvetet arbetssätt och den andra förskolan
bedriver inte ett sådant medvetet arbete. För att kunna svara på syftet ställer vi oss frågorna,
hur sociala normer synliggörs i barns egeninitierade lek samt vilka normativa skillnader och
likheter som träder fram mellan de pedagogiska kontexterna. För att redogöra och analysera
studiens syfte baseras den teoretiska grunden på ett normkritiskt och intersektionellt
perspektiv. För att synliggöra de komparativa ansatserna och besvara våra frågeställningar har
vi valt att genomföra videoobservationer. Resultatet påvisar både likheter och skillnader i
barns egeninitierade lek där vi kan se att den pedagogiska ansatsen att arbeta normmedvetet
skapar vissa skillnader i barns sätt att leka. Vi har även identifierat att den samhälleliga
kontext samt de influenser barnen får från normerna i samhället inte försvinner innanför
förskolans väggar, utan reproduceras i barnens lekar.
Date
2022Author
Vukmirovic, Emilia
Larsson, Emma
Keywords
Förskola
Lek
Normkritik
Normer
Makt
Kön
Könsroller
Language
swe