• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Det får vara ett pojklag och ett flicklag” - En normkritisk studie av barns egeninitierade lek.

Abstract
I samhället finns en mängd normer som vi dagligen måste förhålla oss till. Det finns normer som behövs för ett välfungerande samhälle och så finns det normer som blir begränsande och kontrollerande av individen. Barn är en del av normernas värld där de i förskolan ingår i en social kontext som präglas av dessa samhälleliga normer. Forskning har visat att diskriminering och kränkningar kan spåras till de normer som råder på förskolan. Syftet med denna studie är därför att genom en komparativ ansats undersöka om och hur pedagogiska och samhälleliga influenser tar sig uttryck i barns egeninitierade lek. Detta gör vi genom att jämföra två förskolor där den ena har ett normmedvetet arbetssätt och den andra förskolan bedriver inte ett sådant medvetet arbete. För att kunna svara på syftet ställer vi oss frågorna, hur sociala normer synliggörs i barns egeninitierade lek samt vilka normativa skillnader och likheter som träder fram mellan de pedagogiska kontexterna. För att redogöra och analysera studiens syfte baseras den teoretiska grunden på ett normkritiskt och intersektionellt perspektiv. För att synliggöra de komparativa ansatserna och besvara våra frågeställningar har vi valt att genomföra videoobservationer. Resultatet påvisar både likheter och skillnader i barns egeninitierade lek där vi kan se att den pedagogiska ansatsen att arbeta normmedvetet skapar vissa skillnader i barns sätt att leka. Vi har även identifierat att den samhälleliga kontext samt de influenser barnen får från normerna i samhället inte försvinner innanför förskolans väggar, utan reproduceras i barnens lekar.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75880
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_HT22_Emilia Vukmirovic, Emma Larsson.pdf (1.379Mb)
Date
2022
Author
Vukmirovic, Emilia
Larsson, Emma
Keywords
Förskola
Lek
Normkritik
Normer
Makt
Kön
Könsroller
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV