Barnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga?
Abstract
Vi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och
gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har
påverkats av Barnkonventionen i deras arbete med jämlikhet. Vi vill med våra frågor
undersöka om det finns en variation inom de olika förskolornas sätt att arbeta med
Barnkonventionen och jämlikhet samt vilka förutsättningar de fått i form av
kompetenshöjande utbildning inom Barnkonventionen. Studien har gjorts via en
enkätundersökning som skickats ut till förskolor runt om i Sverige. Enkäten är ämnad för
förskollärare. Frågorna har vi valt att formulera med både stängda och öppna svarsalternativ
för att möjliggöra att förskollärarna skall kunna utveckla sina svar. Resultatet presenteras
genom diagram och analys av frågorna utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv. Valet att
använda det variationsteoretiska perspektivet baseras på att vi vill undersöka
variationsmönster och kritiska aspekter i förskollärares arbete med barnkonventionen och
jämlikhet. Våra resultat jämförs även med tidigare forskning och Skolinspektionens rapport
från 2018 som visar brister i arbetet med jämlikhet inom förskolan och att den lokala
styrkedjan påverkar hur likvärdiga förskolor är (Skolinspektionen, 2018).
Date
2022Author
Pettersson, Elina
Rahro, Rozbe
Rudbo, Jesper
Keywords
Barnkonventionen
Jämlikhet
Förskola
Variationsteorin
Language
swe