Now showing items 41-60 of 168

    • Förskollärares ökade psykiska ohälsa 

      Eriksson, Mirja; Egenvall, Emelie; Hansson, Veronica (2020)
      Syftet med vår studie var att uppmärksamma förskollärares ökade psykiska ohälsa. I media rapporterades att stressrelaterade sjukskrivningar bland förskollärare hade ökat. Tallberg Broman och Perssons rapport visar på att ...
    • Konflikthantering i förskolan 

      Johansson, Frida; Myhre, Sofie; Neves, Natalie (2020)
      Abstract Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna ...
    • Den rättighetsbaserade förskolan 

      Forsén, Elin (2020)
      AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ...
    • ”Va fa- man kan ju ta det lit- lite djupare men man vågar nog inte” 

      Fredriksson, Elin; Hansen, Heidi; Krantz, Emma (2020)
    • Implementeringen av digitala verktyg i förskolan 

      Svensson, Kenneth; Svensson, Simon (2020)
      Det här är en enkätstudie utförd ur en kvantitativ ansats. Den syftar till att undersöka eventuella samband som existerar mellan individuella förskolelärares egna kapital och deras implementering av digitala verktyg i ...
    • Att hålla TAKK vid liv 

      Hohmann, Dominique; Hinnawi, Yazin; Hamzé, Yosra (2020)
      AbstractWithin the Swedish education program for preschool teachers, the Swedish National Agency for Education advocates for higher forms of didactics. Arguably this means that there should be different methods used by the ...
    • Stress hos förskollärare 

      Jiresten, Hanna; Högberg, Anton (2020)
      Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för erfarenheter av stress i sitt arbete. Vi vill även undersöka hur ett förebyggande arbete mot stress skulle kunna se ut utifrån förskollärarnas svar. Vi kommer ...
    • Pedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolan 

      Nordin, Björn; Bolwede, Malin; Pieper, Steffi (2020)
      AbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att ...
    • Förebyggande arbete kring destruktiva konflikter mellan barn i förskolan 

      Bellstam, Linnéa; Andersson, Daniel (2020)
    • Förskollärares syn på arbetetmed barn som anses ha problemskapande beteende i förskolan 

      Krekovce, Iljmihan; Kochar, Karin (2020)
      AbstractSyftet med denna studie är att få bättre kunskap om förskollärares uppfattningar kring bemötandet av barn som anses ha problemskapande beteenden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats där vi har ...
    • Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön 

      Muminovic, Alma; Lateef, Sameerah; Mitenkova, Alissa (2020)
      AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie ...
    • Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor 

      Roting, Jennie; Ryynänen, Katinka (2020)
      Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför ...
    • Hur digitala verktyg utvecklar barns språk och kommunikation i förskolan 

      Wismalaili, Wismalaili; Zeqiri, Eqzona (2020)
    • Förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning 

      Elgh, Sofia; Eriksson, Amanda (2020)
      Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning i förskolan. Fenomenet är ett outforskat område vilket har lett fram till den här studien. Skolverkets lägesbedömning (2017) visar ...
    • ”Nu har mössmonstret vaknat” 

      Marini, Angeliki; Mattila, Sarah (2020)
      AbstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare deltar i barns lek samt hur de stöttar (eller inte) barn att bli aktiva deltagare i lek. Ett andra delsyfte är att få förståelse för hur pedagoger ...
    • Här är jag! Fröken. 

      Ahlström, Christina; Alamartin, Minna; Bäck, Hanna (2020)
      Syftet med denna studie är att få mer kunskap och förståelse av hur yngre barn i förskolan kommunicera och samspelar under en samlingssituation. I dag finns det mycket forskning kring hur de äldre barnen i förskolan ...
    • En lyckad inskolning? 

      Dahlén, Sandra; Falkström, Frida (2020)
      Den här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ...
    • Att anamma ett interkulturellt förhållningssätt: 

      Al-Abas, Mohamad Momo; Alsafe, Jassin; Aykut, Melek (2020)
    • Förskolepedagogers syn på barngruppens storlek 

      Skog, Melina; Jubell, Stephanie (2020)
      AbstractVi har utfört en kvantitativ studie som med hjälp av en webbenkät undersökt förskolepedagogerssyn på barngruppens storlek. Syftet är att synliggöra pedagogernas upplevelser av barngruppens storlek i relation till ...
    • ”Det är svårt med genus” 

      Sundström, Amanda; Strömberg, Emma; Svenberg, Jenny (2020)
      Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där syftet är att undersöka hur sex förskollärare tolkar, förstår och förhåller sig till begreppet genus. Genom våra tre frågeställningar bearbetas dels hur förskollärarna ...