Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 26-45 of 168
-
Delaktighet i förskolan, en utmaning? - En fenomenografisk studie kring förskollärares uppfattningar om delaktighet, med utgångspunkt i barnkonventionen artikel 12.
(2022)Är fenomenet delaktighet en utmaning i förskolan? I tidigare forskning framgår det att delaktighet är svårdefinierat där attityder och värderingar samt olika typer av interaktioner benämns som ... -
Delaktighet och inflytande inom musik och drama. - En kvalitativ intervjustudie baserat på förskollärares arbetssätt med delaktighet och inflytande inom musik och drama.
(2022)Studiens huvudfokus riktar in sig på förskollärares arbete med delaktighet och inflytande inom musik och drama. Studien undersöker även hur läroplanen för förskolan skriver fram att arbetet med delaktighet och inflytande ... -
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels utifrån förskolans ... -
Den tillitsfulla relationen mellan förskolan och hemmet. En kvantitativ studie med vårdnadshavares perspektiv.
(2022)The purpose of this quantitative study has been to investigate the trustful relations between guardians and the preschool staff. The trustful relations have been investigated through the perspectives of the guardians. ... -
“Det är ju då barnen behöver kärlekstankas lite extra.” En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med psykisk ohälsa hos barn i förskola.
(2022)Psykisk ohälsa förstås idag vara ett stort samhällsproblem som går allt lägre ner i åldrarna. Det har blivit synligt att en tidig upptäckt och tidiga insatser är betydande framgångsfaktorer för att vända den negativa ... -
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras delaktiga i verksamheten och i ... -
“Det får vara ett pojklag och ett flicklag” - En normkritisk studie av barns egeninitierade lek.
(2022)I samhället finns en mängd normer som vi dagligen måste förhålla oss till. Det finns normer som behövs för ett välfungerande samhälle och så finns det normer som blir begränsande och kontrollerande av individen. Barn är ... -
“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.
(2022)Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel mellan barn och vuxna, ... -
Didaktisk beröring, finns det? En fenomenografisk intervjustudie om hur barn erfar och hur förskollärare uppfattar samt dokumenterar beröring som didaktiskt verktyg i förskolan.
(2021)Bakgrunden till denna studie är vår erfarenhet av svårigheten med att prata om, sätta ord på och dokumentera omsorg. Detta ledde fram till diskussioner kring omsorg i relation till beröring. Då det verkar saknas en ... -
Dokumentation i förskolan. Vad blir till?
(2020)Syftet med vår studie är att undersöka olika förskollärares uppfattningar av dokumentation samt hur dokumentation kan bli till i förskolan. Förskolans läroplan revideras och uppdateras ständigt och därav menar vi att ... -
Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
(2020-06)Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas ... -
En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
(2021)Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga ... -
En enkätstudie om förskollärares tilltro till sina musikdidaktiska kompetenser.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar sina musikdidaktiska kompetenser. Vi undersöker kompetenserna röstkännedom, instrumentspel, sångrepertoar och stöttning av barns musiklek. De teoretiska ... -
En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattning kring anknytning vid inskolning
(2020)Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattning av begreppet anknytning, och att sedan urskilja variationer. Den teoretiska utgångspunkten är anknytningsteorin, som behandlar hur nära och känslomässiga ... -
EN LIKVÄRDIG UTBILDNING FÖR ALLA BARN - EN SOCIOEKONOMISK FRÅGA?
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur två rektorer och fyra förskollärare, i två socioekonomiskt skilda områden, talar om och beskriver arbetet med en likvärdig utbildning. Studien utgår från ett normkritiskt ... -
En översiktsstudie över forskningsfältet flerspråkighet i förskolan. Pedagogers arbetssätt och utmaningar.
(2020)Sverige är ett land där det talas många olika språk och där implementeringen av flerspråkig undervisning visar sig vara en stor utmaning för pedagoger i förskolor. Pedagogernas roll är enligt förskolans läroplan ... -
En undersökning av hur högläsning används som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling
(2020)Språket är jaget, språk är förenat till mitt identitetsskapande, språk är ett värdefullt verktyg som jag oreflekterat använder mig av ständigt. Något som är en självklar men omedveten handling vi brukar dagligen. Idag ... -
F ÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM DE YNGSTA BARNENS MÖJLIGHETER TILL ANKNYTNING I FÖRSKOLA - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på anknytning och relationer till barn och vårdnadshavare i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna är fenomenologi och anknytningsteorin. Den metod som har använts ... -
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ...