EN LIKVÄRDIG UTBILDNING FÖR ALLA BARN - EN SOCIOEKONOMISK FRÅGA?
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur två rektorer och fyra förskollärare, i två
socioekonomiskt skilda områden, talar om och beskriver arbetet med en likvärdig utbildning.
Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där fokus ligger på att möta eventuella diskurser
och förgivettaganden i de olika områdena. Grunden för studien utgår från den del i läroplanen
som beskriver att förskolan skall vara likvärdig oavsett var i landet den bedrivs och att den
skall utgå från barns specifika behov och förutsättningar. Forskningsfrågorna syftar till att ta
reda på hur förskollärare och rektorer talar om begreppet likvärdighet utifrån just barns olika
behov och skilda uppväxtvillkor. Studien lyfter forskning som berör det faktum att Sverige är
segregerat, varpå det blivit än mer viktigt att ta reda på om läroplanens skrivning om
likvärdighet bedrivs och arbetas med i de olika förskolorna. Studien utgår från en kvalitativ
metod där förskollärare och rektorer deltar i en semistrukturerad intervjuform. Deras svar
presenteras i resultatdelen och analyseras utifrån en tematisk analysprocess som kopplas till
normkritisk teori samt tidigare forskning. De resultat som framställs är de som ansetts mest
viktiga och handlar om hur förskollärare och rektorer beskriver området de arbetar i, hur de
arbetar med normer på olika sätt men även hur kvalitet i förskolan arbetas med och görs
synlig. Respondenterna får uppge sin egen redogörelse av begreppet likvärdighet och dess
innebörd för att sedan beskriva vad det pedagogiska arbetet kan innebära. I deras uttalanden
om likvärdighet visas två perspektiv, ett bredare perspektiv som beskrivs av rektorerna, som
handlar om ledning och organisation samt ett snävare och mer inriktat perspektiv som
förskollärare beskriver fokuserar på barns behov. Dessa två perspektiv kopplas till det
diskursiva begreppet kvalitet och analyseras utifrån förskollärares och rektorers skilda
uppdrag och ansvarsområden. Både likheter och skillnader mellan de båda förskolorna
synliggörs och beskrivs vidare i slutdiskussionen.
Date
2022Author
Ivanovic, Emma
Neild, Maria
Keywords
Likvärdighet
kvalitet
normkritik
klass
förskola
Language
swe