En enkätstudie om förskollärares tilltro till sina musikdidaktiska kompetenser.
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar sina musikdidaktiska
kompetenser. Vi undersöker kompetenserna röstkännedom, instrumentspel, sångrepertoar och
stöttning av barns musiklek. De teoretiska utgångspunkterna är lärarkompetenser,
lärarförutsättningar och ramfaktorer. Vi tar även reda på hur förskollärarnas utbildning
samvarierar med deras uppfattning om de musikdidaktiska kompetenserna. Bakgrunden till
studien är att vi i tidigare forskning sett att förskollärare upplever sig sakna kompetens för att
undervisa i musik. Vi upplever också själva att musikämnet är något som tar mycket liten
plats i förskollärarutbildningen idag.
Vi genomförde en kvantitativ studie där 179 förskollärare svarade på enkätfrågor. Resultatet
visar på att förskollärarna i studien upplever sig ha ett gott självförtroende gällande sina
musikdidaktiska kompetenser. Detta resultat visar på något annat än vad den tidigare
forskning vi presenterar i vår studie gör. Vi kunde genom analys av vårt resultat utläsa att det
finns en koppling mellan vilket år man påbörjade sin utbildning och den upplevda
kompetensen. Det visade sig att de som började förskollärarutbildningen före år 2011
generellt hade högre självförtroende än de som började efter år 2011. Det kan dock nämnas att
generaliserbarheten är begränsad på grund av att en stor del av respondenterna visade sig ha
ett eget musikintresse och ytterligare utbildning i musik utöver den i förskollärarutbildningen.
De är alltså inte representativa för landets förskollärare.
Date
2022Author
Olaison, Boel
Johansson, Karin
Keywords
Musik
musikdidaktiska kompetenser
musikundervisning
förskollärare
lärarförutsättningar
ramfaktorer
Language
swe