Search
Now showing items 1-10 of 21
MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram
(2021-07-01)
Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram.
Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy
Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändni ...
Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier
(2021-03-04)
Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroende
på dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska och
egoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och ...
THE GUYS WHO DON’T FIT IN THE BOX - En kvalitativ studie om hur icke-vita personer framställs på kroppsaktivistiska konton på Instagram
(2021-07-01)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kroppsaktivistiska rörelser
representerar icke-vita personer på Instagram, och ifall detta utmanar de
dominanta maktstrukturerna eller inte
Teori: Intersektionalitet, kritisk ...
NYHETSUNDVIKARE ELLER SELEKTIV - En kvalitativ studie om varför människor väljer bort traditionella nyheter
(2021-03-04)
Syfte: Syftet är att undersöka varför människor väljer att ofta eller ibland avstå från
traditionella nyheter genom att skapa en förståelse för de resonemang, avsikt och behov
en nyhetsmedieundvikare har.
Teori: Uses ...
DET MÅSTE INTE HANDLA OM FUNKTIONSHINDER - En kvalitativ innehållsanalys av stereotypa sociala representationer av fysiska funktionshinder i film.
(2021-03-04)
Syfte: Syftet med denna studie är att analysera stereotypa sociala representationer av
funktionshinder i långfilmer där en fysiskt funktionshindrad karaktär har en
huvudroll.
Teori: Stereotypteori; social representati ...
ATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.
(2021-07-01)
Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll.
Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message ...
”WHY 1984 WON’T BE LIKE 1984” - En kvalitativ innehållsanalys av Apples reklamfilmer över tid
(2021-03-17)
Syfte: Syftet med den här studien är undersöka Apples reklamfilmer över tid. Studien
kommer utgå ifrån teorier som konvergens, utopi och reklam.
Teori: Konvergens, Utopi och Reklam
Metod: Multimodal kritisk diskursanalys ...
ETT FLÖDE FYLLT AV REKLAM - En kvalitativ studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Instagram
(2021-07-01)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenskars upplevelser av reklambudskap
på Instagram.
Teori: Uses and gratifications och Model of attitudes towards advertising.
Metod: Kvalitativa fokusgrupper.
Material: Två ...
“MAN VILL JU BYGGA UPP ETT SAMHÄLLE DÄR KVINNORS KROPP INTE ÄR NÅGOT SOM GÅR ATT KÖPA, MEN SEN FORTSÄTTER DE GÖRA DET MER NORMALT ATT SÄLJA BILDER AV SIN KROPP” - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors resonemang kring OnlyFans-främjande innehåll i sociala medier
(2021-09-30)
Syfte: Att analysera hur svenska kvinnor inom åldrarna 18-24 resonerar kring OnlyFans-främjande innehåll som kvinnliga OnlyFans-kreatörer förmedlar via sina andra sociala medie-kanaler.
Teori: Normativ femininitet, ...
LÖSNINGSFRÄMJANDE ELLER LÖSNINGSHÄMMANDE? - En kvantitativ innehållsanalys över nyhetsporträtteringen i Sveriges Television & Sveriges Radio
(2021-03-04)
Syfte: Syftet är att kartlägga hur stor närvaron av lösningsorienterad respektive icke lösningsorienterad porträttering är i SVT och
SRs nyhetsinnehåll samt om, och i så fall hur porträtteringen har förändrats över ...