Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroende
på dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska och
egoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och att förstå likheter och
skillnader beroende på kontextuella och individuella faktorer.
Teori: Framing
Metod: Kvalitativ receptionsanalys med fokusgrupper
Material: Två fokusgruppintervjuer med 3 respektive 4 deltagare hämtade från
facebookgrupper som relaterar till veganism och växtbaserad kost.
Resultat: Resultatet visar att det finns en skillnad hur tolkningen för ett altruistiskt eller
egoistiskt budskap sker beroende på inramningen, könsnormer och andra
individuella olikheter mellan en äldre och yngre fokusgrupp. Det visar sig att det
finns en begreppsförskjutning för ordet veganism där de två fokusgrupperna inte
har samma tolkning av begreppet utefter budskap.Det visar också på skillnader i
könsnormer som bekräftas i analysen med tidigare forskning men där
respondenterna också ger uttryck för nya tolkningar kring vilka könsnormer som
råder i hänsyn till veganism, altruistiska och egoistiska budskap. Kultur, ålder och
politisk predisposition kunde bekräfta mycket av vad tidigare forskning också
kommit fram till men studien kunde ändå presentera ett antal nya koncept som
respondenterna kom fram till under intervjuerna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-03-04Author
Hafström, Johan
Keywords
Altruism, Egoism, Budskap, Receptionsanalys, Veganism, Kommunikation, Framing
Series/Report no.
1142
Language
swe