Browsing Magisteruppsatser (IDPP) by Title
Now showing items 125-144 of 201
-
Matematikångest ur ett lärarperspektiv - En studie om hur lärare resonerar kring och hanterar matematikångest hos elever i låg- och mellanstadiet.
(2019-03-08)Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur några lärare i matematik på låg- och mellanstadiet resonerar kring och hanterar elever med matematikångest. En kvalitativ undersökning har gjorts i form av en semistrukturerad ... -
Matematikbokens möjligheter och hinder – att utveckla de matematiska förmågorna
(2018-03-02)Matematikboken har en dominerande roll i matematikundervisningen i svensk skola och forskning visar att det finns flera anledningar till detta. Bland annat ses läroboken som en sorts kunskapsgaranti för att eleverna når ... -
Mångfald i en monokulturell kontext: hur förhåller sig lärare till det?
(2017-11-08)Research on multiculturalism in homogenic schools appears to be a poorly codified phenomenon in the literature, hence the reason that founded the idea to dig deeper into the subject and to further challenge this research. ... -
Med bråk i sikte – en innehållsanalys av två svenska läroböcker i matematik.
(2018-08-07)Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur bråk presenteras i ett urval av svenska matematikböcker med avseende att ta reda på hur innehållet kopplas till elevers vardag och vilka modeller som används ... -
Mellan lärare och ledning: karriärstegsreformens konsekvenser för lärares autonomi i den svenska skolan
(2020-06-29)This paper examines the impact of the Swedish first teacher reform on teachers’ autonomy in the Swedish school context. The theoretical perspective is laid down by Freidson, who uses three distinct logics for explaining ... -
Mellanstadieelevers upplevelse av en skönlitteraturbaserad etikundervisning
(2021-02-11)Denna studie syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet, som deltagit i forskningsprojektet EthicoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning. Empiriinsamling har skett genom elevintervjuer, vilka ... -
”Melodin fastnade” - Kan sång främja nyanlända elevers möjligheter att tillägna sig nya ord? En studie bland fyra nyanlända mellanstadieelever om sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord.
(2017-12-18)I denna studie undersöks huruvida nyanlända elever kan tänkas främjas av sång som lärandemetod för att tillägna sig nya ord. Fyra nyanlända mellanstadieelever genomförde ett verbtest före respektive efter lektioner baserade ... -
"Mitt stora mål är ju att bli klar med matteboken. En kvalitativ analys av elevers attityder till matematikboken
(2017-11-08)Denna uppsats problematiserar elevers användning av matematikboken. Eftersom statistik visat att elever i Sverige får arbeta med matematikboken mycket är syftet att ta reda på vad de tycker om detta. Undersökningen handlar ... -
Motiverande matematikundervisning – En intervjustudie om lågstadielärares uppfattningar
(2019-07-01)Syftet med studien är att identifiera lågstadielärares uppfattningar om elevers motivation i re- lation till matematikundervisningen, vilka metoder som lärarna beskriver sig använda för att motivera sina elever samt vilka ... -
Multimodalt arbete i undervisningen.
(2019-07-01)Syftet med uppsatsen är att genom en enkätundersökning bidra med kunskap om de tillfråga- de lärarnas syn på multimodalt arbete i läs- och skrivundervisningen i årskurs F-6. Till syftesbeskrivningen kopplas följande ... -
Nationellt bedömningsstöd i läs-‐ och skrivutveckling En kvalitativ intervjustudie med åtta lågstadielärare om hur de erfar och uppfattar bedömningsstödet
(2020-02-25)Det finns olika typer av bedömningsstöd som lärare kan använda för att veta hur elever ligger till och hur lärare sedan kan lägga upp sin fortsatta undervisning. I denna studie är det nationella bedömningsstödet i läs- ... -
Naturorienterande ämnena – är det oattraktivt? Lärares perspektiv på undervisning och elevattityd
(2019-07-01)I Sverige och många andra länder har det rapporterats om minskat intresse för NO och försäm- rade resultat. Detta visar bl.a. resultat från PISA och TIMSS. I lägre åldrar menar tidigare forsk- ning att eleverna har en ... -
Observation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,
(2018-02-02)I dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte är deras modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivå de behöver för att tillgodogöra sig ... -
Den ojämnställda skolan. -En kvalitativ studie av kenyanska och svenska lärares
(2017-12-19)Ett ständigt aktuellt ämne är jämställdhet. Detta kan bero på att det för många kan ses som en självklarhet men att det ändå tycks svårt att praktisera. Allas rätt att bestämma över sig själv och utveckla sin personlighet ... -
Påverkan vid implementeringen av digitala en – till – en.
(2020-02-26)Denna studie har undersökt implementeringen av en-till-en med det digitala verktyget chromebook på en svensk skola som benämns som Bokskolan. Syftet har varit att undersöka hur olika utbildningsaktörer resonerar om ... -
Påverkas elevers läsförståelse då de läser med bilder som stöd?
(2018-08-07)Denna kvantitativa studie syftar på att bredda kunskapen om bild i ett multimodalt sammanhang. Mer specifikt undersöker studien hur bilder/ illustrationer till skönlitterär text påverkar elevers läsförståelse. Studien har ... -
Påverkas flerspråkiga elevers resultat i matematik av språket?
(2018-08-07)En ökad invandring i samhället leder till att de flerspråkiga eleverna skolan blir allt fler. I takt med det här visar internationella mätningar att svenska elevers resultat sjunker i alla ämnen, inklusive matematik, ett ... -
Personalkategoriers tankar om mobbning i och utanför skolan - En fallstudie
(2017-11-08)Syftet med denna studie är att undersöka likheter och skillnader mellan vad olika personalkategorier på en skola uppfattar att mobbning är, hur det motverkande arbetet bör bedrivas och huruvida det saknas en samstämmighet. ... -
Pojkars läsning i årskurs 6 – En kvalitativ studie om pojkars läsintresse.
(2018-08-07)enna kvalitativa intervjustudies syfte har varit att undersöka pojkars relation till läsning för att så småningom underlätta framtida frambringande av läslust hos pojkar. Detta eftersom att barn och ungdomar läser allt ... -
Powerful knowledge i etikundervisning
(2022-02-11)Syftet med denna studie är att undersöka vilken powerful knowledge som åtta intervjuade lärare på mellanstadiet framhåller som avgörande för att eleverna ska utveckla en etisk kompetens. Studien ingår i det pågående ...