Påverkas elevers läsförståelse då de läser med bilder som stöd?
Do students reading comprehension change when reading literary texts with illustrations as a tool for helping?
Abstract
Denna kvantitativa studie syftar på att bredda kunskapen om bild i ett multimodalt sammanhang. Mer specifikt undersöker studien hur bilder/ illustrationer till skönlitterär text påverkar elevers läsförståelse. Studien har en experimentell design. Den genomfördes på tre olika skolor under vårterminen 2018 där 60 elever i fjärde årskursen deltog. Under genomförandet av experimentet blev eleverna inom sina respektive klasser slumpmässigt uppdelade i två olika grupper. Den ena gruppen (Grupp 1) genomförde ett läsförståelsetest med tillhörande illustrationer, medan den andra gruppen (Grupp 2) agerade kontrollgrupp och utförde samma test med enda skillnaden att de inte hade några tillhörande illustrationer. De båda grupperna fick efter läsförståelsetestet också svara på en fråga angående hur lätt eller svårt de upplevde att testet var. När alla test hade genomförts jämfördes de båda gruppernas prestationer med varandra. Resultatet visade att Grupp 1 hade presterat något bättre än Grupp 2 på samtliga frågor. Dessutom visade det sig att Grupp 1 också ̊ hade tyckt att testet varit enklare att genomföra än Grupp 2. Resultatet av denna studie visade att bilder som hjälpmedel till läsning av skönlitterär text kan hjälpa elever att få en djupare förståelse för texten. De didaktiska följderna av detta är exempelvis att vi människor kan få en större förståelse för hur vi på bästa sätt kan utveckla vår förmåga att lära. Och denna kunskap är i sin tur något som man skulle kunna applicera och ta till vara på i skolvärlden.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-08-07Author
Hägg, Deborah
Keywords
läsförståelse, multimodalitet, bild, experimentell design
Series/Report no.
VT18-2930-027-L6XA1A
Language
swe