Observation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,
Observation of a two way immersion school - how does language learning
Abstract
I dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte är
deras modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivå
de behöver för att tillgodogöra sig skolans utbildning. Att använda sig av modersmålet i all
undervisning har visat sig vara gynnsamt. Därför observerade jag en skola som använder sig
av ett tvåspråkigt program, där eleverna får möjlighet att utveckla båda språken i skolan.
Utifrån tre kategorier observerades en klass under deras olika veckor på spanska eller
engelska för att besvara frågan, vad är det i deras undervisning som gynnar dessa elever?
• Vad gör pedagogen i sitt klassrum och under sin undervisning för att möjliggöra de sju
språkutvecklande dimensioner i förhållande till de tre kategorierna; Språkinlärningsmiljö,
Lärtillfällen och Språkinlärningsinteraktioner?
Den valda metoden var strukturerade observationer,
de material som används var ett
observationsprotokoll utformat av Waldmann och Sullivan (2017) och analys gjordes
därefter utifrån Jim Cummins sju dimensioner. Det viktigaste resultatet var ett eleverna
genom denna undervisning och program får tillfällen att utveckla sitt andraspråk. Alltså är
deras undervisning utformad så de kontinuerligt gynnas och kan utveckla deras andraspråk.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-02-02Author
Bergkvist, Amanda
Keywords
Andraspråksutveckling, identitet, modersmålsundervisning, transfer, tvåspråkighet,
Series/Report no.
HT17-2930-006-L6XA1A
Language
swe