Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 350-369 of 556
-
Parskrivning vid datorn. Ett sätt för elever i läs- och skrivsvårigheter att utveckla skriftspråket?
(2011-09-23)Syfte: Syftet med denna studie är att studera hur parskrivning vid datorn hjälper elever i läs- och skrivsvårigheter. Utifrån syftet har följande forskningsfrågor formulerats: • Hur deltar, samtalar och interagerar ... -
”På en skrivplatta är det bara stavningen sedan är allting klart”. Hur arbetet med skrivplattan kan vara ett stöd vid textskrivning
(2015-06-02)Syfte: Studiens syfte var att undersöka uppfattningar som några pojkar i årskurs 4 hade om hur arbetet med skrivplattan stöder dem i deras textskrivande. Studiens datainsamling avsåg att besvara två frågeställningar: • Hur ... -
PÅ LÄRARES SPRÅK Om studie- och yrkesvägledningens didaktik i grundskolans ordinarie undervisning
(2016-12-21)Syfte: Syftet med min studie var att studera pedagogers praktiska yrkeskunnande kring studie- och yrkesvägledning inom ramen för den ordinarie undervisningen enligt Lgr11. Teori: Studien utgår från narrativ teori och ... -
På spaning efter delaktighet. Hur några elever i läs- och skrivsvårigheter upplever möjlighet till delaktighet
(2014-09-09)Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur elever i läs- och skrivsvårigheter erfar och upplever sin egen delaktighet när det gäller den egna läs- och skrivutvecklingen. Till vår hjälp har vi följande ... -
På väg mot inkludering? En fallstudie av en kommuns pågående inkluderingsprocess.
(2013-02-21)Syfte: I en kommun i mellersta Sverige sattes en inkluderingsprocess igång av Barn- och ut-bildningsnämnden genom att de fattade beslut om att öka inkluderingstanken i kommunens grundskolor och att avveckla en av kommunens ... -
På väg mot samma mål? En diskursanalytisk studie av hur elevassistenter och klasslärare talar om målet med utbildningen i träningsskolan
(2012-10-03)Syfte: Huvudsyftet med studien är att genom ett diskursanalytiskt angreppssätt synliggöra och jämföra elevassistenters och klasslärares tal om målet med utbildningen i träningsskolan. Utifrån frågeställningen: Hur talar ... -
Pedagogers förväntningar på och föreställningar om elevhälsan En intervjustudie
(2015-11-27)Syfte Syftet med föreliggande studie är att undersöka pedagogernas förväntningar på och före-ställningar om elevhälsan och elevhälsans insatser och identifiera diskurser i dessa förvänt-ningar och föreställningar. Teoretiska ... -
Pedagogers samspel med elever i två särskilda undervisningsgrupper - kommunikativa och organisatoriska strategier hos pedagoger och skolans organisering
(2011-09-29)Syfte: Syftet är att studera vilka organisatoriska och kommunikativa strategier som skolan och pedagogerna i två särskilda undervisningsgrupper använder sig av för att underlätta för samspel och lärande i mötet med eleverna. ... -
Pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan - för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd
(2012-02-09)Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka pedagogers uppfattningar av dokumentation i förskolan, för alla barn och specifikt för barn i behov av särskilt stöd. I studien har pedagogers uppfattningar undersökts ... -
Pedagogers uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan
(2014-05-15)Syfte: Syftet med studien har varit att belysa pedagogers varierande uppfattningar av specialpedagogiska insatser i förskolan. Frågeställningar: • Vilka behov av specialpedagogiska insatser identifieras av pedagoger? • Vilket ... -
Pedagogisk dokumentation i förskolan. Hur talar barn om att bli synliggjorda genom pedagogisk dokumentation?
(2012-10-25)Syfte: I den nya reviderade läroplanen för förskolan är uppdraget att dokumentera varje barns utveckling och lärande förstärkt. Vad är det som ska dokumenteras och varför? Vad har det för betydelse för barnen att bli ... -
Pedagogisk utredning En studie om samverkan i utredningen om en elevs behov av särskilt stöd
(2020-03-09)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vilka erfarenheter lärare kan ha av processen att utreda en elevs behov av särskilt stöd. För att besvara syftet kommer området att studeras utifrån följande forskningsfrågor: ... -
Pedagogiska kartläggningar i förskolan.
(2013-10-17)Syfte: Att möta alla barns olika behov och förutsättningar är en utmaning för förskolan. Tidi-gare forskning visar att pedagogernas kunskap och syn på barn är betydelsefull för dokumentationernas innehåll och således även ... -
Pedagogiska strategier i träningsskola - att stimulera språk- läs och skrivutveckling
(2014-09-04)Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka pedagogiska strategier några lärare i träningsskolan använder i språk- läs- och skrivundervisning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar: • Hur används ... -
PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN
(2021-05-04)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet. Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika ... -
PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN
(2021-02-09)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet. Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika ... -
Peer Learning - Lärande eller tärande. En intervjustudie före och efter genomförande av lärande i studentpar
(2016-07-05)Syfte: Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse för studenters och handledares uppfattning om jämbördigt lärande i studentpar före och efter genomförandet av den pedagogiska modellen Peer Learning. Teori: Studiens ... -
”Personligheten är ju ens instrument” En fenomenologisk studie kring hur några specialpedagoger upplever sin egen yrkesroll och dess betydelse i mötet med eleven.
(2022-11-28)Syftet med studien är att undersöka hur fem specialpedagoger upplever sig själva i sin yrkes roll och som redskap i det didaktiska arbetet att möta elever i behov av stöd. Den metod och teoretiska ansats som använts för ... -
Perspektiv på överlämningar från grundskola till gymnasieskola En intervjustudie med åtta specialpedagoger
(2021-01-28)Syftet med den här studien var att undersöka specialpedagogers perspektiv på överlämningar mellan grundskola och gymnasium för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Övergångar mellan olika skolformer ...