Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?
En fenomenografisk studie om hur specialpedagoger uppfattar särskild begåvning hos barn samt dessa barns behov av stöd i skolan
Abstract
Syfte
Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar
att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa
specialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kan
se ut. Studiens syfte är även att belysa hur de kvalitativa uppfattningarna kan variera. Utifrån
detta formulerades två forskningsfrågor. “Vad finns det för variationer i hur
specialpedagoger definierar särskild begåvning hos barn?” samt “Vad finns det för
variationer i specialpedagogers uppfattningar om särskilt begåvade barns behov av stöd i
skolan?”
Teori
Då det inom den fenomenografiska ansatsen inte finns en enskild tolkningsteori om fenomen
att använda, lutar sig denna studie istället mot några utvalda specialpedagogiska perspektiv.
Perspektiven är; det kategoriska perspektivet, de relationell perspektivet, det kritiska
perspektivet och dilemmaperspektivet.
Metod
Studien har en fenomenografisk ansats och insamling av empiri har skett genom
semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Deltagarna i studien är sju specialpedagoger
verksamma i grundskola och förskola, där det målstyrda urvalet har riktat sig mot urval med
så stor variation som möjligt. Analysförfarandet är fenomenografiskt, Specialpedagogernas
uppfattningar var det som eftersöktes.
Resultat
Resultatet visar på en stor variation av definitioner kring särskild begåvning hos barn. Vidare
lyfts få konkreta metoder fram, för både identifikation samt insatser i form av stöd för särskilt
begåvade barn. I resultatet går det att utläsa att det kan ses som ett misslyckande när ett barn
med särskild begåvning blir en fråga för elevhälsan.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2021-02-08Author
Andersson, Emelie
Nyström, Camilla
Keywords
Gifted children
very able children
phenomenographY
identification
special educator
Series/Report no.
Magister
HT20 IPS SPP601
Language
swe