Browsing Licentiatuppsatser / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession by Title
Now showing items 6-10 of 10
-
Hur kan dubbelt så långt bli fyra gånger större?
(2014)Previous research has shown that a large majority of 12- to 16-year old students have a tendency to improperly apply the linear model when solving non-linear problems about the relation between lengths and area of enlarged ... -
Lärande i rörelse - Utveckling av kroppslig förmåga ur ett icke dualistiskt perspektiv
(2014)Uppsatsens ambition är att genom en learning study av undervisningsmomentet kroppshållning vid löpning påvisa hur ett innehåll i skolämnet idrott och hälsa kan behandlas på ett icke dualistiskt sätt. Syftet är därmed att ... -
Möjligheter i kollegiala samtal om NO-undervisning och bedömning
(2014)Syftet med studien är att belysa NO-lärares kollegiala samtal om bedömning i ett sammanhang av undervisning och lärande i naturvetenskap, som arena för professionsutveckling. Lärarens kompetens är en av de viktigaste ... -
Proportionella samband - Innehållets behandling och elevernas lärande.
(2014)Syftet med denna studie är att undersöka på vilka sätt elever utvecklar sin förmåga att resonera proportionellt. Elevers förändrade förståelse för proportionella samband undersöks i relation till innehållets behandling ... -
Variationens betydelse för elevernas lärande. Relationen mellan en funktions graf och grafen till funktionens derivata
(2014)Begreppet derivata är mångfacetterat och innebörden kan beskrivas och tolkas i flera olika representationsformer. Elever har emellertid ofta en snäv uppfattning av begreppet och för många är derivata synonymt med algebraiska ...