Browsing by Subject "0"
Now showing items 21-40 of 56
-
Gymnasieelevers syn på konflikter och vad denna kan bero på
(2009)Syftet med denna uppsats är att undersöka vad gymnasieelever i dagens svenska skola har för inställning till konflikter samt om denna syn har att göra med om eleven själv varit inblandad i en. Vi vill även ta reda på ... -
Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning
(2014)Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighet får allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt parti representerat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt ska svensk skola ... -
En inkluderande litteraturundervisning? – En läromedelsanalys om kulturell variation
(2014)Bakgrund: Politiska krafter i Sverige menar att en majoritetskultur ska vara överordnad andra. Samtidigt gör den svenska skolans värdegrund gällande att värdet av kulturell variation ska betonas i undervisningen. I kursplaner ... -
Inkludering av elever i behov av särskilt stöd.
(2008)Elever i behov av särskilt stöd är ett begrepp som finns i alla skolor. Det kan vara elever som har specialundervisning eller får sina behov tillgodosedda i den egna klassrumsmiljön. Med inkludering av elever i behov av ... -
”Inkludering eller?
(2012)Syftet med arbetet i sin helhet är att studera och analysera hur nyanlända elever upplever sin skolgång, både ur perspektivet förberedelseklass men också ur det ersättande inkluderingsperspektivet. Arbetet syftar också på ... -
Lär med kroppen, det fastnar i huvudet.
(2008)Bakgrund Genom att använda kroppen och skapande aktiviteter i lärande tror vi att man kan nå fler barn och fånga deras intresse och nyfikenhet för lärande. Vi tror även att lärandet är något som sker överallt och inte bara ... -
'... man kan inte bara läsa, man kan inte bara skriva man måste göra båda delarna hela tiden...' En kvalitativ studie om hur lärare ser på elevers språkande
(2009)Syfte Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare integrerar läs- och skrivprocessen i grundskolans tidigare år. Vi har velat se hur lärarna undervisar samt vad de själva säger om sina val. Frågeställningar - ... -
Meditation och stresshantering i skolans värld
(2012)Elever i dagens i skola är stressade. Kraven att ständigt vara alerta och behovet av elektronisk stimulans ger få tillfällen för den till lärandet nödvändiga tystnaden och reflektionen. Denna studie utgår från en ... -
Den metakognitiva läraren
(2011)Syfte Det övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrån lärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrån följande frågeställningar: 1) ... -
Minhs klump: En kvalitativ studie om huruvida en bilderbok kan fungera som inkörsport till att samtala om föräldrars separation
(2012)SyfteSyftet är att skapa en modern skönlitterär bilderbok som behandlar de känslor barn kan uppleva i samband med föräldrars separation. Syftet är också att se om boken fungerar som inkörsport till att samtala med tjugotre ... -
Motorik Ett medvetet arbetssätt bland pedagoger?
(2008)Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka i vilken utsträckning pedagoger från förskola upp till skolår 3 arbetar medvetet med motorisk rörelseträning. Vidare att undersöka om pedagogerna arbetar med motorik ... -
Musik i förskolan - nytta eller nöje?
(2008)Alla tre skribenter har ett stort musikintresse och tror på dess positiva inverkan på barns språkutveckling, samt anser att det är en demokratisk rättighet för barn att få språkstimulans i förskolan. Under vår utbildning ... -
Pedagogers erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete
(2009)sammanfattning Arbetets syfte har varit att undersöka pedagogers erfarenheter av att arbeta med systematiskt kvalitetsarbete. Vårt arbete genomsyras av frågan på vilket sätt systematiskt kvalitetsarbete kan bidra till ett ... -
Se och hör- en jämförelse mellan not- och gehörsundervisning
(2009)Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka vikten av att använda sig av både en not- och gehörsbaserad undervisning, för att i största möjliga mån kunna möta så många elever som möjligt. Vi har jämfört olika ... -
Sexual and reproductive Health, Sexual Education and development
(2009)Purpose and aim: The purpose is to examine the work of the NGO MAMTA. We want to study how they work with aspects regarding sexual health and sexual education. We want to know if they are involved in the education in schools ... -
Skolen – en identitetsskapende arena for sjøsamiske elever? Fokus på fagene historie og samfunnsfag
(2014)Bakgrunn: Vi lever i et flerkulturelt samfunn og i klasserommene møtes elever og lærere med ulike etniske identiteter. I norsk læreplan er det tydelig at man skal styrke den samiske identiteten. Det finnes et stereotypt ... -
Skönlitteratur som ett läromedel vid läs- och skrivutveckling i de yngre åldrarna
(2010)Syfte Vårt syfte är att undersöka hur skönlitteraturen som ett läromedel i undervisningen påverkar elevernas läs- och skrivutveckling samt att få en djupare förståelse för hur ... -
Social Studies in a newly (re)born democracy
(2010)Summary: The aim of my study has been to explore how the subject of social studies is taught in Nepali schools, in relation to the political situation of the country. I have studied the role and purpose of social science in ...