Minhs klump: En kvalitativ studie om huruvida en bilderbok kan fungera som inkörsport till att samtala om föräldrars separation
Abstract
SyfteSyftet är att skapa en modern skönlitterär bilderbok som behandlar de känslor
barn kan uppleva i samband med föräldrars separation. Syftet är också att se
om boken fungerar som inkörsport till att samtala med tjugotre barn i
åldrarna sex till åtta år om känslor kring föräldrars separation.
MetodProcesskrivning, kvalitativ undersökning i form av observation av boksamtal,
fokusgruppsintervjuer, med utgångspunkt i receptionsteori och sociokulturell
teori samt boksamtal.
Material Bilderboken Minhs klump, anteckningar från observation av boksamtal samt
anteckningar och ljudinspelningar från fokusgruppsintervjuer.
Resultat Resultatet visade att Minhs klump i denna elevgrupp och under dessa
premisser inte fungerade som inkörsport till att samtala om känslor kring
föräldrars separation. Separationen hamnade inte i fokus utan andra aspekter
lyftes fram och blev centrala under samtalen. Analysförmågan hos eleverna
skilde sig åt mellan de tre fokusgrupperna. Resultatet visade att boken
fungerar som underlag för samtal kring känslor generellt och de moderna
inslagen i boken öppnade för diskussion och reflektion.
YrkesrelevansVår undersökning ger djupare förståelse kring barns litteraturreception då
resultatet ger inblick i hur barn kan samtala och tänka kring en bilderbok.
Resultatet blir därför betydelsefullt för vårt kommande yrke då vi ska hjälpa
elever att utveckla läsförståelse och tolkningsstrategier. Resultatet visar också
att den moderna barnboken öppnar för reflektion och diskussion, vilket kan
hjälpa oss välja bok inför boksamtal.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Angervall, Frida
Storm, Elin Jonna
Keywords
0
Language
sv