Meditation och stresshantering i skolans värld
Abstract
Elever i dagens i skola är stressade. Kraven att ständigt vara alerta och behovet av elektronisk stimulans ger få tillfällen för den till lärandet nödvändiga tystnaden och reflektionen. Denna studie utgår från en problematisering av denna brist hos skolan. Stressen som orsakas av skolan drabbar elever och skolmiljö, men också hemmiljö, vilken är den kontext som ytterst hanterar elevernas stress. Ett omvänt scenario där skolan ansvarade för brister i hemmet skulle vara otänkbart. Skolor runt om i landet ger elever få verktyg för hantering av stressen. Denna studie uppmärksammar ett intressant fall där den gymnasiala tillvalskursen Stresshantering & Meditation strävar efter att medvetandegöra elevernas upplevelser av stress och meditation. Studiens syfte var att analysera och beskriva hur kursen implementerats. Frågeställningarna berörde implementering som läraren som subjekt i interaktion respektive kursen som objekt i process och lyder: Hur påverkar lärarens hållning kursens innehåll? Samt: Hur har kursen förändrats sedan starten 2006? Analysen med triangulering av kvalitativa tidslinjeintervjuer, klassrumsskisser, samt observationer visar att läraren tenderar att arbeta med ett transformativt lärande för att nå studieresultat hos eleverna. Vid kursens födelse år 2006 dominerades kursen av informativt lärande, vilket över tid ersattes av transformativt lärande. Förändringen av kursen möjliggjordes av hur lärarens egen reflektion förändrade hållningen genom åren. Analysen pekar även på att läraren simultant uppvisar ett diakront och ett synkront perspektiv på kursens innehåll samt sitt egna och elevernas lärande, vilket ger eleverna flera verktyg att hantera stress, både i skolan, på fritiden och i hemmet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Larsson, Sebastian
Pringle, Nina
Keywords
0
Language
sv