Sökning
Visas titlar 1-10 av 1076
En mångkulturell skola? mellan retorik och vardag
(2007)
Syfte
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolvardagen ser ut i en skola som har medvetna visioner
om integration och mångfald. Jag tror att pedagogernas förhållningssätt till mångfald, integration och till ...
Läromedel i bildundervisningen
(2007)
Syfte
Vi har studerat bildlärares syn på och användning av läromedel i bildundervisningen i
gymnasieskolan.
Ett delsyfte var också att det resultat vi fått fram kan ligga till grund för utveckling av nya
läromedel i ...
Det räcker att ta i lite för hårt för att råka illa ut, en undersökning om lärares rättigheter i, samt åsikter om, akuta konfliktsituationer.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstrakt
Institution
Göteborgs universitet
Författare
Daniel Larsson, Ulf Nilsson
Titel
Det räcker att ta i lite för hårt för att råka illa ut, en undersökning om lärares rättigheter i, samt åsikter om, akuta ...
Auktoritet och ledarskap i klassrummet
(2007)
Syfte Vårt syfte med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse lärare anser
att deras auktoritet och ledarskap har för elevers lärande. Vi vill också undersöka
...
En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för flerspråkiga elever
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Examinationsnivå: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet (10 p)
Titel: En studie om helordsinriktad läs- och skrivundervisning – och dess lämplighet för
flerspråkiga elever
Författare: ...
Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)
Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få
möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen
möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi ...
Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Titel: Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i
klassrummet.
Författare: Jessika Arrhenius och Malin Åberg
Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng
Antal sidor: 33
Handledare: Kerstin ...
Är det Livsviktigt att vara Tillsammans?
(2008)
Syfte: Vårt främsta syfte är att undersöka hur pedagoger använder sig av "materialpaketen", Lions quest
Tillsammans och SET (Social och emotionell träning ) Livsviktigt, i värdegrundsarbetet. Vi ...
Sagan, lärandet och utanförskapet – En litteraturstudie om sagans roll för att motverka utanförskap
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Abstract
Arbetets art: Examensarbete på lärarprogrammet
Antal sidor: 39 sidor
Titel: Sagan, lärandet och utanförskapet – En litteraturstudie om sagans roll för att motverka utanförskap
Författare: Tobias Jonasson & Ola ...
När vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde lärarens förutsättningar och förväntningarna på densamme vid en krissituation.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstract
Arbetets titel När vi drabbas av en stor kris. En studie om den enskilde
lärarens förutsättningar och de kollektiva förväntningarna
vid en krissituation.
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet ...