Search
Now showing items 1-10 of 22
Dokumentation av matematik på förskolan en studie om pedagogers erfarenheter
(2008)
Sammanfattning
Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling
av verksamheten kring matematik i förskolan.
Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: ...
Matematik på en förskola Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?
(2007)
SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer
förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på
matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen
lär sig ...
"Attityder till matematik" En studie om 18 grundskoleelevers attityd till ämnet matematik.
(2007)
Bakgrund: Under vår utbildning och verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att elevers attityd
till ämnet matematik ändras genom åren i grundskolan. Vi har under vår utbildning diskuterat och funderat vad
det ...
Skapande verksamhet - ett av matematikens många ansikten
(2008)
Syfte
Vårt syfte är att lyfta fram arbetssätt där man kan bedriva matematikundervisning med kreativa skapande inslag.
Vi vill även studera en yrkesverksam pedagog som bedriver en undervisning som är aktuell inom ramen för ...
Matematik, språk och kultur. Hur påverkas matematikinlärningen av andraspråkselevernas kunskaper i svenska?
(2007)
Bakgrund: Som blivande lärare har vi intresserat oss för varför matematik är ett svårt ämne
för många elever. Vår egen erfarenhet av arbete med barn med invandrarbakgrund har gett oss
en tankeställare när det gäller barn ...
Varierad examination - en studie där tre gymnasielärare reflekterar över sin användning av alternativa examinationsformer i kursen Ma C.
(2008)
Sammanfattning:
En varierad undervisning och bedömning förespråkas såväl i forskning som i skolans styrdokument. Den anses
skapa lust att lära och kan få fler elever att lyckas med ett bättre självförtroende som följd. Att ...
Matematik i förskola och förskoleklass – En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med matematik
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)
Abstrakt
Institution Institution för pedagogik och didaktik
Författare Emma Eriksson och Maria Olin
Arbetets titel Matematik i förskola och förskoleklass – En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med ...
Utomhuspedagogik har den någon plats i vår kommande matematikundervisning?
(2007)
Bakgrund
Vi hade båda två erfarenheter av utomhuspedagogik som vi fått under vår verksamhetsförlagda utbildning. Ingen
av oss hade dock varit med om att ha matematik utomhus. Detta väckte vår nyfikenhet och undran om ...
Matematikundervisning i en föränderlig tid - en kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter kring matematik.
(2009)
Syfte:Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på
matematik utifrån samhällets snabba förändringstakt.
Frågeställningar:- Hur tänker pedagoger kring matematik som ämne?
- Hur relaterar ...
Lärobokens användning - betydande för elevers uppfattning av ämnet matematik?
(2007)
Syfte
Vårt syfte är att undersöka om det finns någon relation mellan å ena sidan ett par lärares sätt att använda en
lärobok i sin undervisning och å andra sidan elevernas uppfattning av och attityd till ämnet matematik. ...