Search
Now showing items 1-10 of 16
Dokumentation av matematik på förskolan en studie om pedagogers erfarenheter
(2008)
Sammanfattning
Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling
av verksamheten kring matematik i förskolan.
Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: ...
Hur ute är skolan? -en empirisk studie om pedagogers vanor av undervisning utomhus
(2008)
Sammanfattning
Vi upplever att det finns en uppåtgående trend när det gäller att förlägga undervisning till utomhusmiljö. Vårt
syfte med denna undersökning var att vi ville ta reda på och kartlägga våra huvudfrågor, nämligen ...
Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio Emilia-förskolor och traditionella förskolor
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)
Arbetets titel: Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio
Emilia-förskolor och traditionella förskolor
Arbetets art: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för
lärarutbildningen vid ...
"Dom är liksom som fjärilar" En studie i hur pedagoger kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter
(2009)
Bakgrund
Vi har båda två intresserat oss för barn som bedöms ha koncentrationssvårigheter och vad
pedagoger kan göra för att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter. Ämnet är
också ytterst relevant i kompetenshöjande ...
"Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker
(2007)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anledningen till att vi valt ta upp ämnet om barn som inte leker var att vi sett fall ute i verksamheten där ...
Tematiskt arbetssätt i förskolan - en kvalitativ jämförande studie
(2007)
Bakgrund
Vi har båda läst Skapande verksamhet för tidigare åldrar som inriktning och under vår
utbildning till pedagoger fick vi en introduktion av Reggio Emilias filosofi. Vi tyckte oss ha
sett en ökning av Reggio ...
Hör lek och lärande ihop? En studie om pedagogers resonemang och arbete kring det informella lek- lärandet i förskoleklassen
(2008)
Syfte:
Vårt syfte har varit att undersöka hur resonerar pedagoger kring det informella lek- lärandet och hur de arbetar
med detta i förskoleklassen.
Frågeställningar:
-Vilka lekinslag förekommer i den planerade ...
Pedagogers syn på lek i skolan en enkätundersökning.
(2008)
Vårt syfte är att undersöka pedagogers syn på lekens betydelse i
Syfte
skolans tidigare åldrar. Vi vill också ta del av forskares tankar och
teorier kring detta för att fördjupa vår kunskap.
Enkätundersökning innehållande ...
Matematikundervisning i en föränderlig tid - en kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter kring matematik.
(2009)
Syfte:Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på
matematik utifrån samhällets snabba förändringstakt.
Frågeställningar:- Hur tänker pedagoger kring matematik som ämne?
- Hur relaterar ...
"Och sen är det dött, tyst, färdigt" - en studie om återkoppling till pedagoger efter anmälan till socialtjänsten
(2008)
Syfte
Denna studie syftar till att undersöka hur samverkan upplevs fungera mellan de två
professionerna pedagoger i skola och socionomer inom socialtjänst, gällande
anmälningsplikten, med särskilt fokus på återkopplande ...