Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 376-395 of 2331
-
– Det är en av de tuffaste utmaningarna… En studie om förskollärares syn på hur man kan hjälpa barn till social lek
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)ABSTRACT Arbetets titel – Det är en av de tuffaste utmaningarna… En studie om förskollärares syn på hur man kan hjälpa barn till social lek Arbetets art examensuppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet ... -
”… det är ju samma röst vi använder, man använder den lite olika bara.” Sångpedagogers skolning och genrebredd på gymnasiets estetiska program.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Klara Albinsson och Beatrice Alexandersson. ”… det är ju samma röst vi använder, man använder den lite olika bara.” Sångpedagogers skolning och genrebredd på gymnasiets estetiska program. Examensarbete i ... -
”Det är såna hjältar vi vill ha i det här landet!” En analys av maskulinitet i Peter Birros dramatik, applicerad på den bild av maskulinitet som förmedlas i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Elverkets dramatikergrupp är en satsning från Dramaten för att få fram och spela ny svensk samtidsdramatik. En av de mest spelade av dessa pjäser är Peter Birros Arbetarklassens sista hjältar, som ingår i antologin 8 ... -
”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”. En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på fritiden.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets titel ”Det är viktigt att läsa för att annars kan man inte läsa nånting”. En studie om 10-åringars läsvanor och läslust i skolan och på fritiden. Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet ... -
Det dolda berättandet. En studie av bilden av Kerstin Ekman i läroböcker i litteraturhistoria för gymnasiet 1977 - 2006
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Skolan är en plats för socialisation och lärande. Där förväntas eleven möta tidigare människors erfarenheter som berikar och vägleder dem i livet. Överföringen mellan då och nu transfereras oftast via läroboken. Läroboken ... -
"Det gäller att lägga ribban lagom högt" En studie om hur läraren stimulerar elevers läsutveckling
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Arbetets art: Examensuppsats 10 poäng, Nya lärarprogrammet, Göteborgs universitet Titel ”Det gäller att lägga ribban lagom högt” En studie om hur läraren stimulerar elevers läsutveckling Författare Yvonne Bergh och ... -
Det mångkulturella mötet. En studie om mötet och samverkan mellan svenska pedagoger och föräldrar med invandrarbakgrund i förskolan.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Abstract Institution Göteborgs Universitet Institutionen för pedagogik och didaktik Arbetets titel Det mångkulturella mötet. En studie om mötet och samverkan mellan svenska pedagoger och föräldrar med invandrarbakgrund ... -
Det oändliga arbetet – en litteraturstudie om lärares arbetstid
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)ABSTRACT Examinationsnivå: Examensarbete (10 p.) Titel: Det oändliga arbetet – en litteraturstudie om lärares arbetstid Författare: Ida Svensson och Linda Widmark Termin och år: Vårterminen - 06 Institution: Sociologiska ... -
Det räcker att ta i lite för hårt för att råka illa ut, en undersökning om lärares rättigheter i, samt åsikter om, akuta konfliktsituationer.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Institution Göteborgs universitet Författare Daniel Larsson, Ulf Nilsson Titel Det räcker att ta i lite för hårt för att råka illa ut, en undersökning om lärares rättigheter i, samt åsikter om, akuta ... -
Det var enklare att slå ihop 4 hjärnor än att tänka själv.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Abstrakt Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: ”Det var enklare att slå ihop 4 hjärnor än att tänka själv” En fallstudie om gruppdiskussionens betydelse för elevlösningar av rika matematiska problem hos elever ... -
"Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken."
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: "Det vore dumdristigt att hitta på ett nytt inlärningssätt för att ersätta det barnet redan har - Leken." Författare: Annika Hansson & Josefine Hellke Typ av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: ... -
Diagnosens förtjänster? Diagnosen ADHD/DAMP funktion för lärare, elever och föräldrar.
(2011)Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka diagnoserna ADHD och DAMPs förtjänster för elever, föräldrar till dessa elever samt lärare. Jag undersöker vad de vinner på diagnostiseringen och vilken funktion diagnosen ... -
Dialog som pedagogisk metod i skapande verksamhet
(2007)Bakgrund Dialogen är värdefull i arbetet med barn/elever, därför vill vi skaffa oss verktyg för att kunna kommunicera väl i vår framtida yrkesroll. Under vår utbildning har vi insett vikten av att behärska dialog och ... -
Dialogens hinder och förutsättningar: en intervjustudie om gymnasielärares upplevelser av dialogiskt organiserad undervisning
(2011)Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien var att problematisera förhållandet mellan teori och praktik då det gäller dialogiskt organiserad undervisning. Studien bedrevs utifrån tre frågeställningar: Vilka hinder ... -
Digital fotografering som metod och dokumentationsprocess
(2012)I förskolan observeras det och dokumenteras som aldrig för. Samtidigt utvecklas tekniken väldigt snabbt och träder även till förskoleverksamheten och påverkar sätt att dokumentera. Med den nya reviderade läroplanen Lpfö ... -
Digital Portfolio - att dokumentera och skapa sammanhang i förskola och skola
(2007)Bakgrund: Denna studie behandlar digital portfolio i förskolan och skola. Detta ämne valde vi därför att vi har sett olika dokumentationsformer i de pedagogiska verksamheterna. ... -
Digital teknik i klassrummet
(2011)Varje dag som lärare ställs man inför nya utmaningar. En av de stora utmaningarna är att variera undervisningen efter elevernas behov. För att undervisningen ska kännas stimulerande för eleverna måste undervisningen anpassas ... -
Digitala verktyg i musikundervisningen - En studie av Digital Natives & Digital Immigrants ur ett sociokulturellt perspektiv.
(2014)Syfte Vårt syfte är att genom en kvalitativ studie undersöka hur musiklärare använder sig av digitala verktyg i undervisningen, främst inom musikskapande. Vi ville också ta reda på huruvida lärarens tillhörighet ... -
Digitalt kompetent lärare sökes - IKT på Sveriges lärarutbildningar
(2009)Syftet med uppsatsen är att undersöka utbudet och innehållet av IKT-relaterade kursmål på lärarutbildningen samt att undersöka vad som görs för att implementera IKT på lärarutbildningen. För att uppnå detta syfte ämnar vi ...