Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 356-375 of 2331
-
”Då säger fröken att nu får ni sluta och bråka.” – En kvalitativ studie om de äldre förskolebarnens erfarenheter och tankar om konflikter och konflikthantering i förskolan.
(2014)Bakgrund Skolverket (010, s. 9) skriver att arbete med konflikter och konflikthantering är en del av förskolans verksamhet. Det pedagogiska arbetet innefattar också att se till att barnen i förskolan har inflytande och ... -
“Då skulle jag bestämma… en pool!” - En studie om barns inflytande över samlingen i förskolan
(2014)Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra olika uppfattningar om barns möjligheter till inflytande över samlingen. Vilka uppfattningar om barns möjligheter till inflytande finns det bland pedagoger och förskolebarn? ... -
”Då tar man tag i det lilla, lilla positiva som de har, och så utvecklar man det… Så gott det går” – En studie i hur idrottslärare bemöter gymnasieelever som inte vill delta i idrottsundervisningen
(2012)Sammanfattning: Trots att ämnet idrott är ett av de populäraste i skolan väljer många elever att inte delta. Studien undersöker, med hjälp av intervjuer och tidigare forskning, varför det är så. Sju lärare på olika ... -
De[lärarna]ska ju inte komma från Mars och inte fatta någonting - En kvalitativ studie om elevers uppfattning om sex- och samlevnadsundervisning.
(2009)Sammanfattning: Jennie Johannisson (2008) har i ”Är man inte trovärdig när man pratar om sex och samlevnad så blir man kapad vid knäna” undersökt lärares metoder och förutsättningar i sex- och samlevnadsundervisning. Skolor ... -
Dealing with the past, facing the future
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Titel: Dealing with the past, facing the future; a study of reconciliation in the subject of history in South African schools. Författare: Madelene Karlsson & Paula Arvidsson Termin och år: HT-08 Kursansvarig institution: ... -
Debatter om litteraturundervisning i gymnasieskolan
(2011)Sammanfattning Den här studien är en diskursanalys av de två stora kulturdebatter som ägt rum i samband med skolreformerna 1970 och 011. Argumenten analyseras diskursivt utifrån ett historiskt jämförande perspektiv med ... -
Decentraliseringen - En jämförande studie mellan den kommunaliserade skolans lokala kursplaner och läroplanen för grundskolan 1980 (Lgr80)
(2008)Syfte Studiens syfte är att undersöka hur kommunaliseringen av skolan har påverkat lärarnas handlingsutrymme. Vi vill se hur handlingsutrymmet har förändrats i och med att skolor nu själva skriver lokala kursplaner, ... -
Delaktighet och inflytande för de yngsta förskolebarnen - Ur en förskollärares perspektiv
(2014)Abstract I förskolans läroplan uttrycks barnens rättigheter till inflytande och delaktighet samt att barnen ska få ta del av ett demokratiskt klimat. Studiens syfte är att synliggöra förskollärares tankar och uppfattningar ... -
Delaktighet och samstämmighet
(2010)Sammanfattning: Detta arbete ämnar behandla frågan om vad kvalitet egentligen är och med hjälp av ett systemteoretiskt synsätt försöka se hur väl en skola i en av Göteborgs centrala stadsdelar genomför sitt utbildningsuppdrag. ... -
Delaktighet, påverkan och lärande i ett skolutvecklingsarbete
(2010)Sammanfattning Det övergripande syftet är att studera i vilken utsträckning pedagogerna anser att de varit delaktiga och kunnat påverka sitt eget lärande, men även deras syn på elevernas lärande, inom ramen för ... -
Deltagardemokrati i skolan
(2009)Syftet med föreliggande examensarbete var att studera i vilken mån elevinflytande implementeras utifrån gällande styrdokument för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Den övergripande problemställningen tog sitt avstamp ... -
”Demokrati betyder folkstyre” Om gymnasielärares beskrivningar av demokrati och det demokratiska uppdraget i kursen samhällskunskap A
(2011)Sammanfattning Rapportens syfte är att beskriva samhällskunskapslärares berättelser om sin egen demokratisyn och uppfattningar av demokratiuppdraget i gymnasiekursen Samhällskunskap A. För att uppnå syftet har vi besvarat ... -
Demokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)ABSTRACT Arbetes titel Demokrati i förskolan. En studie om lärarnas medvetna arbete med barns inflytande och delaktighet. Arbetets art Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Sidantal ... -
Demokrati och delaktighet i förskolan. - en intervjustudie bland pedagoger.
(2011)Uppdraget är tydligt enligt styrdokumenten för förskolan. Det står i skollagen (skolverket, 2000), läroplanen (utbildningsdepartementet, 1998) och FN s barnkonvention (FN.s generalförsamling) att pedagoger skall forma den ... -
Demokratiska arbetssätt, kritiskt tänkande och ett lärande för hållbar utveckling sex lärares beskrivningar av sina tankar och sin undervisning.
(2008)Syftet med föreliggande undersökning var att få en uppfattning om vilka premisser det finns för ett lärande för hållbar utveckling. Samt vad finns att bygga vidare på och utveckla i förhållande till dessa? Detta gjordes ... -
Den estetiska matematiken i förkolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Titel: Den estetiska matematiken i förskolan - En kvalitativ studie om hur estetiska uttrycksformer används för att understödja förskolebarns grundläggande matematikförståelse Författare: Daniel Eriksson & Carina ... -
Den föreslagna sanningen Paratextanalys av tre faktionsberättelser
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2009)Syftet med denna framställning är att analysera paratexten i tre faktionsverk – Levande bränd, Sekten och Såld. Särskild vikt kommer att läggas på att analysera vilka sanningsanspråk texternas paratexter gör och hur dessa ... -
Den vite mannens börda. En studie över skildringen av Afrika och afrikaner utifrån synsättet den vite mannens börda.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)Take up the White Man’s burden- Send forth the best ye breed- Go bind your sons to exile To serve your captive’s need To wait in heavy harness, on fluttered folk and wild- Your new-caught, sullen peoples, Half-devil ... -
Design reflektion. Teaterlärarens iscensättande av Gymnasiskolan 2011
(2014)Abstract Med Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt har lärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare. Den här uppsatsen handlar om hur ... -
”Det är bara till att försöka hitta olika vägar och att försöka ha is i magen…”
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: ”Det är bara till att försöka hitta olika vägar och att försöka ha is i magen…” En kvalitativ studie om hur några lärare arbetar med och ser på elevers läs- och skrivutveckling. Arbetets art: Examensarbete ...