Digitala verktyg i musikundervisningen - En studie av Digital Natives & Digital Immigrants ur ett sociokulturellt perspektiv.
Abstract
Syfte
Vårt syfte är att genom en kvalitativ studie undersöka hur musiklärare använder sig av digitala verktyg i
undervisningen, främst inom musikskapande. Vi ville också ta reda på huruvida lärarens tillhörighet till
generationerna Digital Native och Digital Immigrant kan tänkas påverka lärarens användande av digitala
verktyg, samt om lärarens inställning till IKT kan tänkas ha någon inverkan på det ovanstående.
Metod
En kvalitativ fallstudie i form av samtalsintervjuer. Totalt intervjuades fyra lärare som valdes ut via ett
stratifierat urval från en enkätundersökning vars syfte var att kategorisera de svarande i fyra kategorier:
Teknofil Digital Native/Immigrant samt Teknofob Digital Native/Immigrant. Detta för att säkerställa
representativiteten.
Resultat
Vi såg ett varierande användande av digitala verktyg i musikundervisningen hos våra fyra informanter;
det sträckte sig från ett frekvent bruk av datorer, iPads och smartphones till ett motvilligt, nästan
obefintligt användande. Våra informanter beskrev hur problematik, så som bristande resurser och
bristande förtrogenhet med IKT, upplevdes påverka användandet av digitala verktyg i undervisningen. Vi
såg också en påverkan beroende på lärarens inställning till IKT i stort. Vi såg dessutom en skillnad i
användandet mellan Digital Natives och Digital Immigrants, då Digital Natives främst använde digitala
verktyg med de sociokulturella teorierna som pedagogisk utgångspunkt medan Digital Immigrants
antingen undvek att alls använda digitala verktyg, alternativt använde dessa sparsamt med syfte att
utforma sin egen undervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Störling, Karolina
Skönneberg, Desirée
Nyström, Albin
Keywords
musik
digitala verktyg
IKT
Digital Native/Immig
Language
sv