– Det är en av de tuffaste utmaningarna… En studie om förskollärares syn på hur man kan hjälpa barn till social lek
Abstract
ABSTRACT
Arbetets titel – Det är en av de tuffaste utmaningarna… En studie om
förskollärares syn på hur man kan hjälpa barn till social lek
Arbetets art examensuppsats i det allmänna utbildningsområdet för
lärarprogrammet vid Göteborgs Universitet.
Sidantal 41
Författare Matilda Henriksson och Åsa Jakobsson
Handledare Gudrun Wallner Bergö
Examinator Peter Erlandson
Tidpunkt Höstterminen 2005
_______________________________________________________________________
Bakgrund Som lärarstudenter med inriktning mot förskolan har det under
utbildningens gång pekats mycket på betydelsen av vad barn
utvecklar genom leken. Det som däremot inte tagits upp i lika
stor utsträckning är barn som har svårigheter med den sociala
leken och vad det innebär för den sociala utvecklingen. Vi ville
ta reda på pedagogers syn på barn som inte leker och vad de gör
för att hjälpa dem.
Syfte Syftet med denna uppsats är att ta reda på pedagogers syn på
lekens betydelse för social samvaro och deras syn på barn som
inte leker med andra barn och vad detta kan bero på. Vidare vill
vi utröna vad pedagogerna gör i sin verksamhet för att hjälpa
dessa barn.
Material och metod Uppsatsen, som är av kvalitativ art, har material som bygger på
tidigare forskning om ämnet. Metoden är kvalitativa intervjuer
som gjorts med förskollärare.
Slutsatser Att ha svårigheter med den sociala leken får så klart
konsekvenser om man ser på vad leken utvecklar och vad man
då går miste om. De viktigaste förutsättningarna för social lek är
trygghet, att förstå leksignalen och social kompetens. Här har
pedagoger en väldigt viktig roll i att hjälpa barn med dessa
förutsättningar som en väg till social lek.
Nyckelord förskola, social lek, intervjuer, pedagogers arbetssätt, hjälp
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Henriksson, Matilda
Jakobsson, Åsa
Keywords
pedagogers arbetssätt
hjälp
förskola
social lek
intervjuer
Publication type
other
Series/Report no.
vt05 2611-008
Language
swe