Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 2068-2087 of 2331
-
Tillsammans för en god lärmiljö mot kränkning och mobbning
(2013)Syftet med vårt examensarbete var att se hur lärarna på vår skola arbetade med att skapa en god lärmiljö för alla elever och hur de i sin tur arbetar i praktiken med att förebygga kränkande handling. I vår kvalitativa ... -
Tillsynen av fristående skolor – rättslig och politisk förändring över tid
(2011)Vårt syfte med föreliggande uppsats är att undersöka hur den rättsliga regleringen av kontrollen av de fristående skolorna förändrats under perioden 1985 - 2010. Vi vill sedan närmare studera och analysera de argument som ... -
Tilltalets påverkan på lärare-elev-relationen: En studie om upplevelsen av niandet och duandet i det tyska förbundslandet Niedersachsen
(2013)Sammanfattning Med bakgrund i både egna erfarenheter och samtalsteorier har vårt arbete som syfte att undersöka om tilltalet mellan lärare och elev får konsekvenser för lärare-elev-relationen. För att besvara vår huvudfråga ... -
Timglasmodellen. Ett sätt att implementera hållbar utveckling i undervisning
(2012)Syftet med detta arbete har varit att vidareutveckla en arbetsmodell, ett verktyg för lärare att använda för att implementera perspektivet hållbar utveckling i undervisningen. Arbetet har varit en process som bygger på ... -
Titel: Språk och matematik. Pedagogers perspektiv på matematikutveckling hos elever med annat modersmål.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Titel: Språk och matematik. Pedagogers perspektiv på matematikutveckling hos elever med annat modersmål. Arbetets art: Examensarbete C-uppsats 10 poäng. Kurs: Människa i världen III Datum: 2005-12-21 Författare: Johansson ... -
”Tjejen måste fråga föräldrarna först” - Om hur genus och etnicitet samspelar i identitetsskapandet hos sex tjejer i en skola i Angered.
(2009)Sammanfattning: Vårt syfte med uppsatsen är att belysa sex tjejers identitetsskapande i Angered och synliggöra vilka faktorer som spelar in. Vi vill se hur etnicitet och genus samspelar för skapandet av identitet för tjejer ... -
”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus.
(2010)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar om genus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn i förskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av en bildanalys där jag för diskussioner ... -
Tjejer kan visst vara brandmän. En jämförande studie om genus och jämställdhet i förskolan.
(2010)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka ett antal pedagogers föreställningar och tankar kring genus och genusmedvetenhet i förskolan. Vi gör en jämförande studie på två förskolor med olika förkunskaper om ... -
Tomatismetoden i didaktiken.
(2011)I mitt arbete "Tomatismetoden i didaktiken" - En effektiv träningsmetod eller humbug?, söker jag svar på vad Tomatismetoden är och hur den fungerar, kan den fungera som ett didaktiskt verktyg och då i så fall hur? För att ... -
Torka rumpor eller krocka bilar - en komparativ studie om hur tjejer diskuterar valet av gymnasieprogram.
(2009)Syfte:Syftet med vår uppsats är att undersöka hur tjejer på två yrkesförberedande gymnasieprogram ser på sig själva, sitt gymnasieval och sin framtid. Undersökningen utgår från ett kvinno- respektive mansdominerat program ... -
Tovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till utveckling?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Titel: Tovning i slöjden - förlegad och omodern eller en slöjdteknik med möjligheter till utveckling? Författare: Annelie Rossäng och Angela Strömberg Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Petra ... -
Traditionellt eller digitalt? En studie om bildämnets innehåll vad gäller traditionell och digital karaktär.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2017)Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad bildlärare anser om de digitala och traditionella teknikerna i sitt ämne. Vilken plats har dessa? Går det att kombinera de båda, och vad skulle nyttan vara med det? Vilka ... -
Traditionsförmedling inom Sikhismen i Diasporisk Kontext
(2011)Syftet med denna uppsats är att beskriva en sikhisk grupps strävan att tradera sin religion och kultur i en diasporisk kontext med inriktning mot hur detta sker med avseende på barn och ungdomar. Frågeställningen är formulerad ... -
Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap
(2008)Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- och skrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigaste utmaningarna ... -
Trageton i tiden. Våga släpp pennan och lägg fingrarna på tangentbordet
(2010)Den genomförda studiens syfte var att få svar på hur pedagoger arbetar med Tragetons metod i dag jämfört med tidigare. Samt om de gjort några förändringar eller utvecklat nya idéer med metoden. Till sist om de ser några för- ... -
Trädet är naket! - Faktorer som stödjer respektive hindrar pedagogers arbete med utomhuspedagogik.
(2014)Syfte Syftet med studien var att skapa kunskap över hur pedagoger arbetar utifrån sina erfarenheter och tankar kring utomhuspedagogik i förskolan. Vi vill undersöka om det finns några faktorer som kan stödja eller hindra ... -
Trädets sus och vattnets brus- att lära utomhus! En jämförelse mellan traditionell förskola och I Ur och Skur -förskola
(2012)Studien syftar till att undersöka om barn i en I Ur och Skur -förskoleverksamhet får andra möjligheter till lärande än barn i en traditionell förskoleverksamhet? Vad består de möjligheterna i så fall av? Vilka andra ... -
Tre pedagogers arbete med textsamtal i skolår 1 - en jämförande studie utifrån Judith Langers fyra pedagogiska principer
(2010)Sammanfattning: Syftet med arbetet är att empiriskt undersöka Judith Langers fyra pedagogiska principer. Vi ville se huruvida dessa gjorde sig gällande i vårt material. Vi valde att utgå ifrån en kvalitativ forskningsmetod. ...