Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 2048-2067 of 2331
-
Teknik i grundskola, En studie om utbildningens roll för lärarnas undervisning
(2009)Syftet med vårt arbete är att undersöka om vilken roll utbildningen spelar för lärarens teknikundervisning i grundskolan. Vi vill undersöka eventuella hinder som kan påverka teknikundervisningen. Vidare vill vi undersöka ... -
Teknik och uttryck inom sångundervisning
(2009)Syfte: Denna uppsats syfte är att undersöka fyra sångpedagogers sätt att se på sambandet mellan teknik och uttryck. Huvudfrågor: De huvudfrågor som undersökningen utgår ifrån är: Vad innebär teknik och uttryck för ... -
Teknik, pedagogik och ämneskunskap – hur artikuleras och formuleras TPACK i ett arbetslag planering och praktik av undervisning
(2012)Sammanfattning Det här examensarbetet undersöker hur ett arbetslag samtalar och formulerar sin pedagogiska, ämnesmässiga och tekniska kunskap i planering och undervisning. Till vetenskaplig grund ligger koncepten PCK och ... -
Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio Emilia-förskolor och traditionella förskolor
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Arbetets titel: Temaarbete i förskolan – en kvalitativ jämförelse mellan Reggio Emilia-förskolor och traditionella förskolor Arbetets art: Examensarbete inom det allmänna utbildningsområdet för lärarutbildningen vid ... -
Temaarbete – En läroprocess för lärare såväl som elever
(2011)Syfte och frågeställningar: Undersökningen syftar till att med fokus på temaarbete som undervisningsmetod undersöka hur lärare i skolan erfar och hanterar såväl den egna som elevernas läroprocess. Uppsatsen syftar till ... -
Tematiskt arbetssätt
(2007) -
Tematiskt arbetssätt i förskolan - en kvalitativ jämförande studie
(2007)Bakgrund Vi har båda läst Skapande verksamhet för tidigare åldrar som inriktning och under vår utbildning till pedagoger fick vi en introduktion av Reggio Emilias filosofi. Vi tyckte oss ha sett en ökning av Reggio ... -
Texten i fokus. En diskussion om textens påverkan på läsningen
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Arbetet bygger på antagandet att texten strukturerar läsningen. Texten är gjord på ett sådant sätt att vissa tolkningar blir mer sannolika än andra. Med andra ord finns det utom- och inomtextliga strukturer som styr ... -
Texten och läsningen- En uppsats om Isers läsaktsteori
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Vad är det i texten som bestämmer hur läsaren uppfattar och läser den? Är det läsare eller text som styr läsningen? Denna uppsats innehåller analys och diskussion av strategier i texten som förbereder läsningen. Det ... -
Textinterpretation, en undersökning kring möjligheterna att låta textinterpretation bli en större del av musikundervisningen i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Titel Textinterpretation, en undersökning kring möjligheterna att låta textinterpretation bli en större del av musikundervisningen i skolan Författare Maria Holmström och Helena Johansson Institution Utbildnings- och ... -
"The notes somehow emptied the music" - En fallstudie och diskussion om folkmusikpedagogik på musikhögskolan i Plovdiv, Bulgarien
(2012)Sammanfattning Jag har genom en fallstudie analyserat den bulgariska folkmusikens pedagogiska förutsättningar och den bulgariska folkmusikens position ur ett musikhögskoleperspektiv där det svenska blir en del av ... -
”There is no H in music” – en inblick i musikundervisningen i England
(2012)Sammanfattning Syftet med den här undersökningen är att studera hur musikundervisningen kan vara uppbyggd i den engelska skolan. Hur musikundervisningen bör vara utformad enligt styrdokumenten, hur musiklärare kan förhålla ... -
”They learn from each other, no problem” – Lärarperspektiv på en inkluderande skola I Uganda
(2011)Sammanfattning Syftet: Syftet med studien var dels att undersöka hur ett antal lärarna i primary school i Kampala, Uganda, hanterar att inkludera elever i behov av särskilt stöd i sina skolklasser, dels att undersöka ... -
Tidig läs- och skrivutveckling. En kvalitativ undersökning om hur lärare arbetar med elevers tidiga läs- och skrivutveckling.
(2014)Sammanfattning Vår undersökning handlar om hur tre lärare arbetar med tidig läs- och skrivning. Vårt syfte var att ta reda på vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av i sina läs- och skrivundervisningar. I ... -
Tidningar i undervisningen - ett användbart läromedel?
(2007)Sammanfattning: Vårt syfte är att undersöka vilka pedagogiska fördelar det kan finnas med att, som lärare, använda sig av dagstidningar i sin undervisning. Vi vill även undersöka om det finns någon förankring i läroplanerna ... -
Tidsfördelning till och mellan SO-ämnena - Hur tid fördelas till SO-ämnena i årskurs 7- 9 och på vilka grunder?
(2014)Den nationella timplanen reglerar hur mycket undervisningstid som skall ägnas åt de fyra ämnena historia, religion, samhällskunskap och geografi under hela grundskolan. Varje huvudman ansvarar för att fördela tiden mellan ... -
En till en – kommunens stora organisatoriska utmaning Hur den ledande organisationen påverkat införandet av en till en i Kungsbacka kommun
(2012)Sammanfattning En till en är det nya som gäller inom IT-satsningen i skolan. Alla elever på högstadiet och gymnasiet ska ha en egen dator. I Kungsbacka kommun så har högstadiet haft detta i en termin. Projektet har fått ... -
Till månen och tillbaka igen – en studie kring lärares syn på drama i skolan.
(2012)Vi har undersökt hur lärare resonerar kring drama som pedagogisk metod i grundskolans tidigare år. Anledningen till varför vi intresserar oss för detta ämne är att vi upplever att drama är ett ämne och en metod som i låg ... -
Tillfällig exkludering – vägen till inkludering. En intervjustudie av ett antal lärares erfarenheter av att undervisa nyanlända elever i grundskolans senare år.
(2014)Syfte: Studiens syfte var att kartlägga vilka faktorer som gynnar nyanlända elevers skolframgång enligt ett antal lärare på en 4–9-skola i en av Göteborgs förorter. Ett bisyfte var att studiens resultat skulle kunna ligga ... -
Tillsammans är vi starka! En studie om pedagogers och rektorers förhållningssätt i relation till skolklimat
(2011)Mitt syfte med detta examensarbete har varit att ta reda på hur pedagoger och rektorer funderar kring och arbetar med klassrums- och skolklimat på grupp- och organisationsnivå. Jag har använt mig av samtalsintervjuer ...