Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 187-206 of 2331
-
"Det är jobbigt att räkna på tårna om man har skor på sig". En intervjuundersökning om undervisning och inlärning i matematik i grundskolans tidigare år
(2007)Sammanfattning: Syfte: Att ta reda på hur lärarna lägger upp sin matematikundervisning och vilken syn de har på matematik. Vi vill också ta reda på vilken taluppfattning elever i grundskolans tidigare år har. Vi kommer ... -
”Det är ju bara att leka barn”
(2010)Sammanfattning: Undersökningen syftar till att belysa frågor om hur lärare tänker kring hur man kan arbeta med att utveckla och utmana elevers kreativitet och skapande inom estetisk verksamhet ... -
Det är ju musik vi snackar! En intervjustudie om instrumentallärares uppfattningar om och arbetsmetoder kring personligt uttryck.
(2008)Syfte Studien syftar till att undersöka och generera kunskap om hur instrumentallärare på gymnasiets estetiska program definierar och förstår begreppet personligt uttryck samt hur de anser att de arbetar med detta i ... -
”Det är ju så mycket i samhället som är helt uppfuckat” - elevperspektiv på normkritisk pedagogik
(2010)Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur det kan arbetas framgångsrikt med det som kallas normkritisk pedagogik i skolan. Vi ville undersöka positiva pedagogiska modeller och praktiker som främjar ett mer ... -
Är måltiden pedagogisk? - En studie av pedagogiken runt måltidssituationer i förskolan
(2013)Syftet med detta arbete är att utveckla en modell att användas vid formativ bedömning för den lärandes utveckling av funktionsbegreppet. Huvudfrågan i arbetet är ”Hur kan en modell som beskriver hur specifika hinder för ... -
”Det är mellan lärare och lärare det sprids” - En studie av lärares uppfattningar av implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg.
(2014)Den svenska skolan digitaliseras i allt högre grad. Andelen skolor där elever och lärare har tillgång till personliga datorer har ökat markant de senaste åren men utvärderingar ifrågasätter implementeringens framgång. ... -
”Det är min uppgift att skapa relation, trygghet och struktur” – lärares syn på hur god klassrumsatmosfär skapas och upprätthålls
(2011)Sammanfattning: Skolan och dess uppdrag är något som engagerar människor i vårt samhälle, och att skolan inte ser ut som den gjorde förr är ett faktum. Den samhälleliga utvecklingen samt nya sätt att se på lärande ... -
”Det är mycket runt omkring man inte tänker på” Föräldraperspektiv på samverkan mellan hem och skola
(2012)Sammanfattning: När ett barn har en utvecklingsstörning eller är i behov av stöd på något annat sätt, krävs en välfungerande samverkan mellan hem och skola men även mellan hem och andra verksamheter. Ett ömsesidigt beroende ... -
”Det är nog mer ett tänk som man har” om att kunna se och använda sig av sociokulturell teori i praktiken
(2011-07-14)säger, vad hon gör och vad hon skulle kunna göra kopplas till beskrivs utifrån sociokulturella perspektiv på lärande. Vi har genomfört icke deltagande observation i ett klassrum under tre dagar och en samtalsintervju ... -
”Det är så man gör” – en undersökning i hur lärares normerande uttryck påverkar elevers lärprocesser
(2014)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers lärprocesser påverkas när lärare använder normerande uttryck som generaliserar ett beteende som ett allmängiltigt tillvägagångssätt. Intentionen med ... -
”Det är så många små fina ord som är svåra” – en analys av lärares tolkning av kursplanerna i de naturorienterande ämnena
(2013)Sammanfattning Under vår utbildning har vi upplevt att lärare uppfattar svårigheter med kursplanerna. Som blivande lärare i naturvetenskap finner vi det intressant att undersöka hur lärare tolkar kursplanerna i de ... -
Är skolan brottsförebyggande? en explorativ studie om samverkan kring ungdomskriminallitet i skolan.
(2007)Vi kommer att på ett explorativt sätt beskriva hur skolans ledning, lärare och polis samverkar i sina insatser rörande brottslighet i skolan och de faktorer som de berörda parterna anser ha betydelse för att människor utvecklar ... -
"Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.
(2007)Sammanfattning Skolverket har formulerat nationella kursplaner och betygskriterier som samtliga lärare är skyldiga att följa i sitt arbete. Varje skola har sedan möjligheten att utforma lokala kursplaner för att konkretisera ... -
Det är väl bara att åka hem!
(Göteborgs universitet, 2010)Expatriering är när en organisation tillfälligt placerar en medarbetare utomlands. Benämningen på medarbetaren under detta utlandsuppdrag är expatriat. Ett kritiskt moment vid expatriering är expatriatens anpassning till ... -
”Det är väldigt lätt att det blir ett IKT-jippo” – En kvalitativ intervjustudie med fem lärare om betydelsefulla faktorer vid implementering av digitala verktyg i skolans verksamhet
(2014)Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka hur några lärare på skolor inom Göteborgs kommun upplever att implementeringen av digitala verktyg i verksamheten har gått till. I uppsatsen behandlas hur dessa lärare ... -
"Det är viktigt att eleverna får 'frottera' sig i språket" - En studie av åtta lärares och deras elevers erfarenheter av och attityder till lärarens kodväxling mellan engelska och svenska i engelskundervisningen
(2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka åtta lärares kodväxling mellan engelska och svenska i engelskundervisningen, med utgångspunkt i lärare och elevers erfarenheter och attityder. Syftet konkretiseras ... -
Ärkefiende eller parhäst?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)Sverige beskrivs idag som ett mångkulturellt samhälle, där var femte barn i skolan har utländsk bakgrund. Därför är det viktigt att de läroböcker som används i den svenska skolan är objektiva och korrekta. Synen på och ... -
Åldersblandad undervisning- En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisning
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)ABSTRAKT Titel: ÅLDERSBLANDAD UNDERVISNING En granskning av argumenten för och emot åldersblandad undervisning. Författare: Sara Gustafsson Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng Antal sidor: 44 Handledare: Magnus ... -
Återkoppling - En undersökning om återkopplingens roll i utbildningen för gymnasielärare i svenska och engelska
(2012)Sammanfattning: Flertalet språkforskare, utomlands liksom i Sverige, förespråkar en allsidig återkoppling till eleven och dennes insats, samt ett pågående arbete med återkopplingen för att stärka lärandeprocessen. I en tid ... -
Den åtråvärda kreativiteten – Faktorer som bevarar kreativitet från barndom till verksam vuxen
(2012)Ingången till denna uppsats bygger på att kreativitet är en allmän medfödd förmåga som i många fall avtar med åren. Denna uppsats är både en teoristudie i ämnet kreativitet och en kvalitativ intervjustudie med fyra ...