Återkoppling - En undersökning om återkopplingens roll i utbildningen för gymnasielärare i svenska och engelska
Abstract
Sammanfattning:
Flertalet språkforskare, utomlands liksom i Sverige, förespråkar en allsidig återkoppling till eleven och dennes
insats, samt ett pågående arbete med återkopplingen för att stärka lärandeprocessen. I en tid då formativ
bedömning är på stark frammarsch tycks återkoppling vara än mer aktuell, särskilt i förening med det
sociokulturella läroperspektivet som åberopar en kommunikativ ansats i undervisningen. Detta, anser författaren,
skapar ett behov av att verksamma lärare får utbildning i att ge framåtsyftande återkoppling på ett konkret,
tydligt och effektivt sätt. Syftet med denna uppsats är att undersöka om och hur sådan utbildning ges till blivande
gymnasielärare inom svenska och engelska, detta undersöks från två håll – genom intervjuer med verksamma
lärare, och med lärarutbildare. Tre frågeställningar används för att besvara uppsatsens syfte (i) vad säger
utbildningsplanerna för lärarutbildningarna om återkoppling? (ii) vad får lärarstudenter för utbildning i att ge
återkoppling till elever under sina ämnesstudier? (iii) i vilken utsträckning anser de deltagande språklärarna att
de har fått utbildning i att ge återkoppling? Undersökningen har funnit att (a) utbildningsplanerna yppar inga mål
eller kriterier för kunskaper i vare sig återkoppling eller formativ bedömning; (b) lärarstudenterna får viss
utbildning i att ge återkoppling enligt respondenterna inom ämnesutbildningen; (c) de deltagande språklärarna
anser sig inte blivit utbildade i att ge återkoppling. Återkoppling är ett kraftfullt verktyg och det finns fortfarande
frågor att besvara i hur den bäst kan formas för att vara positiv och långvarigt framåtsyftande. Författaren
åberopar mer forskning för att stärka (eller möjligen ifrågasätta) återkopplingen syfte och roll, och för att
förtydliga dess komplexitet. Författaren till denna uppsats anser att återkopplingen som kommunikativt verktyg
är ovärderlig i en processorienterad undervisning men att läraren måste få utbildning i att ge återkoppling på ett
sätt som syftar framåt för elevens vidare utveckling.
ii
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lindqvist, Åsa
Keywords
återkoppling
lärarutbildning
bedömning för läran
Language
sv