Att slöjda för samhällelig förändring?
En forskningsöversikt om potential och svårigheter att arbeta för hållbar utveckling i slöjden
Abstract
“Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att
undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för
hållbar utveckling i slöjdämnet. Arbetet är ett försök att besvara vad tidigare forskning säger om
slöjdens potential att undervisa för hållbar utveckling samt vilka svårigheter som kan uppstå när
hållbar utveckling görs till undervisningsinnehåll. Forskningsöversikten är framåtblickande med
förhoppningen att inspirera och diskutera hur undervisning för hållbar utveckling kan bedrivas
i slöjdämnet.
Slöjdämnet bottnar i en lång historia av resurshushållning och en stark tradition av att lappa och
laga. Resultatet av vår litteraturstudie visar dock att det finns fler sätt att lära för hållbarhet i
slöjdämnet än genom det materiella arbetet. Forskningen lyfter att slöjdens immateriella
aspekter, bland annat kreativitet och handlingskraft, gynnar ett hållbart agerande. Dessa mer
abstrakta värden förbises ofta och vissa forskare menar att lärandet skulle gynnas av dessa lyfts
didaktiskt medan andra forskare snarare påtalar att lärandet sker oavsett om det berörs explicit
eller ej. Forskningen lyfter också att det i mötet mellan människa-material finns potential att
väcka känslor för och fördjupa relationen till naturen vilket påtalas vara gynnsamt i en
undervisning för hållbar utveckling.
Något som kan försvåra i undervisningen för hållbar utveckling är begreppets svårdefinierbara
karaktär. Forskningen påtalar att det inte finns någon självklar hållbar lösning utan att det
snarare är en vision med många, ibland oförenliga, lösningar. I viss forskning används
begreppet holistisk hållbarhet för att lyfta hållbarhetens många komplexa dimensioner. Ett sätt
för lärare att belysa hållbarhetsbegreppets komplexitet kan vara genom att ha ett divergent
förhållningssätt i undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023Author
Wingfors, Simone
Widegren, Bojan
Keywords
Slöjd
hållbar utveckling
holistisk hållbarhet
postpolitik
antropocen
Language
swe