Search
Now showing items 1-7 of 7
Hjälpmedel i ett sociokulturellt sammanhang - Förhållningssätt till stödjande, rehabiliterande och utvecklande redskap i grund-särskolan och gymnasiesärskolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2015)
Uppsatsen belyser förhållningssätt till kognitiva och kommunikativa hjälpmedel hos skolpersonal i särskolan och gymnasiesärskolan. Datainsamlingen har skett via en webbenkät. Analyser av resultatet är gjorda enligt kvantitativ ...
Jag vill förstå dig. En studie om att använda bilder som ett alternativt och kompletterande verktyg i kommunikationen
(2014-01-27)
Syfte:
Syftet med denna studie är att undersöka bildens betydelse som ett verktyg, en artefakt, för att utveckla kommunikationen tillsammans med två elever som har diagnosen Charge. Syftet är också att personalen runt ...
Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden
(2020-02-25)
Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven ...
”Det här klassiska: se möjligheterna, inte hindren”
(2020)
AbstractDetta är en intervjustudie som syftar till att undersöka och beskriva pedagogers upplevda förutsättningar att arbeta med teckenstöd i förskolan, samt att undersöka hur pedagogerna upplever det praktiska teckenstödsarbetet ...
Erfarenheter och behov hos flerspråkiga föräldrar till barn med kommunikationssvårigheter som gått KomUng kommunikationskurs
(2011-09-21)
The purpose of the study was to look into bilingual parents‟
perspectives on their own and their children‟s communication and
communication disabilities. Furthermore the study aimed to examine these
parents‟ needs ...
1 TAKK som verktyg, gynnsamt för barns inkludering? - En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur ett arbete med TAKK kan vara gynnsamt för barns inkludering.
(2022)
Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur TAKK kan
främja barns inkludering i förskolans utbildning samt när TAKK blir nödvändigt att arbeta
med för att främja inkluderingen i ...
AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
(2022)
Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den
enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att
ge alla barn det stöd de behöver ...