1 TAKK som verktyg, gynnsamt för barns inkludering? - En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur ett arbete med TAKK kan vara gynnsamt för barns inkludering.
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur TAKK kan
främja barns inkludering i förskolans utbildning samt när TAKK blir nödvändigt att arbeta
med för att främja inkluderingen i förskolan.
Detta är en kvalitativ studie, där vi har använt intervjuer för att samla in vår empiriska data.
Intervjuerna spelades in och transkriberades av oss. Vi har tagit inspiration från
fenomenografin där resultatet har delats upp i kategorier för att få syn på variationen i
förskollärares uppfattningar om fenomenet.
Resultatdiskussionen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där resultatet kopplats samman
med centrala begrepp och tidigare forskning.
Efter analys av det empiriska materialet fick vi fram ett resultat som visade att TAKK ses
som ett gynnsamt verktyg för barns inkludering i förskolan, det framkom även att
förskollärare behöver ges förutsättningar för att kunna bedriva väl planerad utbildning i
förskolan. Slutligen visade resultatet även att kommunikation och sociala samspel är centralt i
barns utveckling och lärande.
Date
2022Author
Andersson Akgül, Nathalie
Silvey, Eleanor
Keywords
TAKK
Tecken som stöd
KWS
AKK
kommunikation
inkludering
Language
swe