Browsing Student essays / Studentuppsatser by Title
Now showing items 9238-9257 of 30836
-
Förskolegården – den optimala platsen för utomhusverksamhet? En intervjustudie med sex pedagoger.
(2014)Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att undersöka hur förskolegårdar används i det pedagogiska arbetet. Vi vill ta reda på hur utomhusverksamheten på förskolegården kan komplettera inomhusverksamheten, erbjuda variation ... -
Förskoleklassen - det bästa ur två världar eller ett ingenmansland?
(2009)Bakgrund Förskoleklassen infördes 1998 som en egen skolform. Förskoleklassen är frivillig för barnet men kommunen är skyldiga att erbjuda plats för barnet i skolan när det fyllt sex år. Syftet med reformen var att ... -
Förskoleklassen - en bro mellan förskola och skola?
(2009)Sammanfattning: Syftet med vår rapport är att undersöka om förskoleklassen verkligen fungerar som den bro mellan förskola och skola som den var tänkt att vara och ifall den är så viktig att den borde bli obligatorisk. Den ... -
Förskoleklassen. Förhållningsstrategier i bemötandet av barn i behov av särskilt stöd i Förskoleklassen
(2014-04-24)Syfte: Syftet för studien var att studera vilka förhållningsstrategier mottagande lärare har i Förskoleklassen för att bemöta barn i behov av särskilt stöd under deras första år i skolans värld. Som utgångspunkt för att ... -
Förskoleklassens innehåll och arbetssätt – intention och fallstudie
(2009-03-16)Syfte Studiens syfte är att undersöka förskoleklassens ursprungliga idéer och förskoleklassen som en mötesplats mellan olika pedagogiska strömningar. Metod Undersökningen är kvalitativ och bygger på observationer och ... -
Förskoleklassens läromedel i matematik – vad som används och hur
(2011)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad pedagoger i förskoleklass har för syn på läromedel i matematik och vad de erbjuder barnen för variation av dessa läromedel. Huvudfråga: Min huvudfråga är vilka läromedel som ... -
Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus
(2023-10-19)Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att ... -
Förskolepedagogers syn på barngruppens storlek
(2020)AbstractVi har utfört en kvantitativ studie som med hjälp av en webbenkät undersökt förskolepedagogerssyn på barngruppens storlek. Syftet är att synliggöra pedagogernas upplevelser av barngruppens storlek i relation till ... -
Förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap
(2021)Detta arbete undersöker förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap, samt hur dessa används i förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvantitativ metod som samlar ... -
Förskolepedagogikens inträde i skolans tidigare år.
(2009)Vår bakgrund till detta examensarbete grundar sig i att vi båda har ett brinnande intresse för det lustfyllda lärandet, att lära med hela kroppen. Vi tror att skolan kan ha mycket att lära av förskolepedagogiken. Våra ... -
Förskollärare i förskoleklass En studie om förskollärares tolkning av sitt uppdrag med fokus på formuleringen "i tillämpliga delar"
(2018-07-16)Studien syftar till att problematisera formuleringen i tillämpliga delar utifrån Läroplanen Lgr 11 och ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar formuleringen. Uppsatsen utgår från en sociokulturell forskningsansats ... -
Förskollärare och omsorgsfenomenet. Förskollärares praktiska arbete med omsorg i verksamheterna.
(2022)Syftet med den här studien är att synliggöra hur förskollärare upplever och arbetar med omsorgsfenomenet. Trots att omsorgen står framskriven i styrdokument finns det inte en tydlig konsensus för hur förskollärare ska ... -
Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.
(2024-02-26)Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera ... -
Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning
(2015)När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) ... -
Förskollärarens demokratiska styrning. Kommunikationshandlingar i samlingssituationer.
(2015)Abstract I vår studie har vi undersökt hur förskollärares styrning av samlingssituationer kan ta sig uttryck. Syftet med vår studie är att se hur förskollärarens styrning i kommunikationen med barn möjliggör eller begränsar ... -
Förskollärarens roll i barns språkutveckling.
(2015)Huvudsyftet i det här arbetet är att ta reda på pedagogernas syn på barns språkutveckling och hur de jobbar med detta i deras verksamhet, i norska förskolor. För att ta reda på detta användes intervju av pedagoger och ... -
Förskollärares användning av alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie.
(2024-02-26)I denna kvalitativa studie är syftet att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att bidra till inkludering, specifikt under samlingen samt hur det används i verksamheten ... -
Förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i samlingen
(2015)Studiens syfte är att undersöka och tolka hur förskollärare göra barnen delaktiga i samlingen på förskolan. Skapa sig en djupare kunskap och förståelse för barns delaktighet i samlingen och förskollärares uppfattning om ... -
Förskollärares erfarenheter av att främja delaktighet och inkludering i leken för barn i behov av stöd. En intervjustudie
(2019)Enligt Skolverket (2016) är ett av förskolans alla uppdrag att skapa anpassade förutsättningar till alla barn i verksamheten, oavsett om barnet är i behov av stöd eller inte. Därmed är det en central aspekt att personalen ...