Förskolepedagogikens inträde i skolans tidigare år.
Abstract
Vår bakgrund till detta examensarbete grundar sig i att vi båda har ett
brinnande intresse för det lustfyllda lärandet, att lära med hela kroppen. Vi tror att
skolan kan ha mycket att lära av förskolepedagogiken. Våra frågeställningar lyder:
Vad utmärker förskolepedagogiken? Vilket synsätt har några lärare idag angående
förskolepedagogiken? Och vad är förskolans uppdrag, vilka fördelar och nackdelar
finns det med att ta in förskolepedagogiken i skolan? För att finna svar på våra
frågeställningar har vi använt oss av relevant litteratur och aktuella studier. Vi har
inlett vårt examensarbete med en historisk tillbakablick på hur förskolepedagogiken
grundades för att få en bättre insikt i det aktuella ämnet. För att få svar på frågan
hur några lärare jobbar idag angående förskolepedagogiken har vi valt att utgå från
en empirisk studie, där vi då har bandat intervjuade anonyma lärare. Vi valde att
intervjua två grundskolelärare i en renodlad klass 1, två förskollärare i en renodlad
förskoleklass, en förskolelärare i en integrerad F1 och en grundskolelärare i en
integrerad F1. Detta för att se hur dessa tre olika kombinationer skiljer sig åt i sin
undervisning. Vi vill även se hur deras pedagogiska synsätt är och vilken syn de har
angående förskolepedagogiken. De resultat vi finner är en djupare förståelse för vad
som utmärker förskolepedagogiken samt att vi fått en mångfald av
undervisningsmetoder och synsätt utifrån den empiriska studien. Vi kan upptäcka
vissa likheter hos de lärare som gått en likvärdig utbildning. I vår uppsatts har vi
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Martinsson, Carin
Carlsson, Linn
Keywords
F
Language
sv