Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.
Abstract
Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som
språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska
förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. Det
framgår dock inte hur förskollärare bör förhålla sig som språkliga förebilder i relation till
uppdraget. Det framgår inte heller hur de bör gå tillväga för att genomföra språkundervisning
på bästa sätt. Av den anledningen valde vi att fördjupa oss inom detta forskningsfält, då
Gnatovic (2015) hävdar att det finns en kunskapslucka gällande lärares uppfattningar om sig
själva som språkliga förebilder och vad det får för konsekvenser i deras yrkesroll. För att fånga
förskollärares uppfattningar valde vi att undersöka detta genom fenomenografiska intervjuer av
fem förskollärare, för att på så sätt lyfta deras röster. Utifrån förskollärarnas utsagor framgick
det att språklig undervisning präglar hela verksamheten, där ett medvetet förhållningssätt är det
mest väsentliga för att bidra till barns språkutveckling. Förskollärarnas medvetenhet verkar på
så vis vara är en bidragande faktor till att de aktivt arbetar med olika kommunikationsformer i
interaktion med barnen, i syfte att möjliggöra för alla barns tillägnande av språket. Det framgick
även att förskollärarnas medvetna val av språkbruk i interaktion med barnen, men också i
barnens närhet, är en väsentlig del av deras förhållningssätt som språkliga förebilder. Studiens
resultat diskuteras i relation till relevansen för förskollärarprofessionen samt hur detta vidare
kan fortskrida inom språklig forskning.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-26Author
Tejos, Laura
Segerberg, Miriam
Bursjöö, Vanessa
Keywords
språklig förebild, förskola, förskollärare, uppfattningar, språkutveckling
Language
swe